Bang-bang

Doar persoanelor sensibile. 🙂
Ce face o femeie normală gospodină atunci când se taie curentul? Presupun că face curat prin bucătărie. Nu e cazul meu. În bufet nu intră nimeni să controleze. Pe blog – se mai întâmplă. Aşa că, în condiţiile de mai sus, am deschis o carte cumpărată recent de la un anticariat online.
Nina Cassian „ATÂT DE GROZAVĂ ŞI ADIO .Confidenţe fictive”, 1971.
O carte de proză, o carte de început, o carte a unei tinere zvăpăiate şi visătoare. Văd acum (căutând o poză lămuritoare) că s-a reeditat şi că însăşi autoarea o recomandă aici.
Vă transcriu fragmente de început:
„Bang-bang, tu me tuais…” Bang-bang, mă omorai…
Încă de atunci, de când, la fereastra care dă spre curte ţi-am zărit jacheta cărămizie şi cartea din mâna ta, tu fiind înconjurat de marele verde al grădinii, de tufele cu agrişe strepezite […]
Bang-bang mă omorai când ţi-ai decorat roţile bicicletei cu panglici tricolore şi când ai mers, departe de mine, la serbarea de care nu mă mai bucuram […]
O. mă omorai în jocurile acelea de alergături printre ruine, de ascunzişuri în doi, când respiram atât de aproape unul de altul, deşi nici unul din noi nu avea încă un miros al lui […]
Bang-bang, mă omorai cu batjocura ta, cu rangul tău de băiat peste fete, eu fiind schiloada, dar nu pentru că-mi frânsesem piciorul, ci pentru că simţeam tot ce simţeam şi pentru că-mi era ruşine şi mă străduiam să nu se observe şi pentru că se observa cu atât mai mult […]
Tot aşa mai departe.
Amintirile continuă cu alte bang-bang-uri inocente ale amintirilor ei despre el.
Ghicesc mirarea voastră. Credeţi că m-au năpădit amintiri din copilărie. Nici vorbă. Ori că mă apuc să fac comparaţii între tinerii de ieri  şi cei de azi. Deloc, chiar deloc. Tinerii de azi iubesc la fel de frumos ca cei de odinioară. Suferă, se bucură şi povestesc pe FB ori pe bloguri. În lumea virtuală sentimentele rămân reale.
Mie altceva mi-a atras atenţia şi sunt aproape sigură că doar mie, nu şi celor tineri/e. „Bang-bang, tu me tuais” sunt versuri dintr-un cântecel din anii 60. Ca să îl ştiţi ar fi trebuit să fi trăit atunci. E povestea a doi copii, apoi tineri, apoi prieteni, apoi iubiţi, apoi nimic. A doi copii ce s-au cunoscut jucându-se de-a hoţii şi vardiştii (şi de aici bang-ul)
Melodia cântată de Sheila e aici, pe YouTube , şi veţi găsi uşor varianta în engleză, interpretată de Nancy Sinatra cu 42 milioane de vizualizări, semn că povestea continuă şi că limba engleză e preferată.

Ce voiam de fapt să spun? Pe scurt. Că rareori înţelegem complet ceea ce un scriitor vrea să ne transmită. Că ceea ce ştim contează. Că uneori avem noroc.

PS. Ştiu că trebuia să mă opresc. Dar ca să nu rămânem nostalgici voi schimba tonul. Căci Nina Cassian este o poetă excepţională şi o minte jucăuşă în aşa zisa limbă spargă.  Cam ca în poezia de mai jos. E despre primăvară sau mi se pare?

Sonet

Au înmorit drumatice miloave
sub rocul catinat de niturași.
Atâția venizei de bori mărgași…
Atâtea alne strămătând, estrave…

Nicicând guluiul arfic, bunurași,
n-a tofărit atâtea nerucoave.
Era, pe când cu veli și alibave,
Cozimiream pe-o șaită de gopași.

Dar azi mai tumnărie-mi pare stena
cu care goltul feric m-a clăuns
și zura-i nedă, mult elenteena…

Doar vit și astrichie-n telehuns.
Îmi zurnuie, sub noafe, melidena
și linful zurnuie, răuns, prăuns…

Acest articol a fost publicat în Literatură, Scriitori uitați, Vorbe, vorbe, vorbe... și etichetat , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

15 răspunsuri la Bang-bang

  1. În loc de un comentariu insuficient de elogios, mai bine mă înclin recunoscător pentru lectură.

  2. M.C. zice:

    Gândul ăsta mi-a trecut și mie prin minte de dimineață citind ceva. E greu să înțelegem corect ceea ce ar vrea să transmită un scriitor, sau ceea ce simte el cu adevărat atunci când scrie.
    Tot cam asta gandeam și acum muuuulti ani, în școala generală, ascultând-o pe doamna profesoară de limba română, explicând ce simțea sau ce a vrut să spună Eminescu prin nu știu ce versuri. Bine, avea probabil dreptate, dar eu nu credeam o iotă și-mi făceam propriile scenarii :))

  3. Drugwash zice:

    Eu l-am înţeles complet pe scriitor deşi l-ai scris incomplet (fără T). 😛
    Ciupciugheza aia însă mă zgîrie pe creieri. Ne mai mirăm de ce se poceşte limba pe zi ce trece – păi cu asemenea exemple… 🙄

    (nu-ţi bate capu’, azi îmi merg toate pe dos…)

    • vax-albina zice:

      Mulţumesc pentru corectură.
      PS Ai îmbătrânit…

      • Drugwash zice:

        Ei da, de „boala” asta nici io nu scap! XD

        N-ai pentru ce, trebuia să mă leg şi eu de ceva. 😛

        • vax-albina zice:

          Am zis-o pe-aia cu îmbătrânirea nepricepând de ce te supără limba spargă (inventată de N. C. în 1946!) Solicită imaginaţia şi amuză în acelaşi timp.

          • Drugwash zice:

            Am priceput-o şi aşa e: spiritul îmbătrîneşte şi el, oricît am vrea să nu. Sau uneori doar oboseşte, se întristează şi nu mai are chef de joacă, dacă ceva îl supără rău de tot.

            Şi uneori joaca se amestecă în lucrurile serioase şi iese altceva decît ar trebui, asta zisesem mai sus. Lucrurile „ciudate” prind foarte repede la tineri, şi dacă nu şi-au format bagajul de „normalitate” – cine-o mai putea defini-o, în ziua de azi? – ne trezim că încet-încet joaca devine standard iar standardul devine… perimat şi/sau obiect de batjocură.

            „Şi ui-te aşa, unii – care este – nu ştie să vorbeşte şi i-aţi adio, generaţie tînără, dela o educaţie korektă”. 🙄

  4. abisurile zice:

    Sau … varianta mai … techno :


    Asta pentru ca ploua …

  5. arakelian zice:

    evident ca am avut si eu perioada de obsesie a lui Bang bang 🙂 – sunt mai multe interpretari, mai multe ritmuri, toate sunt faine 🙂

Lasă un răspuns

