20 martie

eclipsa1Ştiţi şi voi , nu-i aşa, că e ziua eclipsei. Ce ştiu eu şi nu ştiţi voi, ci doar cei de vârsta mea, e despre cum era odată. Să vă povestesc. Prin 61, (cred că nu eraţi născuţi) cu ocazia marii eclipse totale, am fost chemaţi la şcoală cu bucăţi de sticlă şi lumânări. Ne-am distrat teribil afumând sticlele. Ne-am ars, am spart cioburile, ne-am murdărit pe şorţuleţe, coate, ochi, nas şi urechi căci (culmea) ne apuca mâncarimea şi mâinile erau pline de funingine. A fost vesel, a fost fain. A fost interesant şi ni s-au dat explicaţii despre ce şi cum e cu soarele şi luna. Ne-am afumat ( 🙂 ) şi am privit.
Apoi, prin 63 ori 64, am avut şansa şi am văzut frânturi de eclipse la Muzeul de Istorie Naturală din Sibiu. Îl cunoscusem pe inimosul savant, bătrânelul Gherasim, cel care ne ţinea adevărate lecţii într-o cămăruţă din spatele muzeului. Luli, un coleg plecat din lumea noastră, eu şi alţii ascultam, întrebam, învăţam. La diverse evenimente cereşti minunatul Gherasim scotea luneta muzeului în curte şi admiram cu toţii frumuseţea de deasupra. Nu ştiu nimic despre el. Pot, însă, să-mi imaginez tot ce e mai bun despre un om. M-a învăţat, m-a încurajat şi, poate, datorită lui am dat admiterea pe cele 10 locuri de la  secţia de astronomie. Nu am intrat, şi nu de proastă. Aşa vreau să cred. Era anul Zoei Ceauşescu, anul în care regulile pentru bac si pentru admitere s-au schimbat peste noapte. Anul următor nu s-a mai dat admiterea pe secţii şi mi-am îndeplinit visul copilăriei. A fost bine. A fost odată, ca niciodată.
Dar ca să nu rămâneţi doar cu amintirile mele vă transcriu o poezie. NU doar din motive de titlu. A apărut în 1978 la Editura Albatros, colecţia „cele mai frumoase poezii”, pagina 41. Ana Blandiana.

Eclipsă

Renunţ la milă greu ca la un viciu,
Cu milă sunt drogată de copil.
Alb înstelată de ridicol plâng
Lângă fricos, lângă învins, lângă umil.

Îi plâng pe proşti şi proştii mă înving,
Surâzători sub steaua mea sterilă.
De gingăşie tot mai mult mă-ntunec
Şi pier de umanism şi milă.

Înduioşate mâini întind să mângâi
Fiare gonind spre mine hămesite,
Şi-mi pare rău că n-o să mai sărut
Şi botul care mă ucide.

Nici n-am trăit spre-a nu jigni pe nimeni,
Mi-au prins în ţărnă rădăcini genunchii,
Şi-mi trece viaţa încercând să-mi cresc
La capetele aripilor unghii.

PS. Ştiu, ştiu. Azi, 20 martie,  e şi ziua mondială a fericirii. Bla bla de aici . Încercaţi să fiţi fericiţi o zi în plus. Nu strică.
Pentru mine, însă, e mult mai mult. E ziua surorii mele. Cea cu care mă cert şi mă împac zilnic. Cea complet deosebită de mine, dar fără de care mi-ar fi greu. La multi ani, surioară. Poezia e şi pentru tine.

Acest articol a fost publicat în Aiureli, Vorbe, vorbe, vorbe... și etichetat . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

32 de răspunsuri la 20 martie

  1. Așadar și tu ai o soră care-ți scoate peri albi, ca mine. Să-ți trăiască la mulți ani, că-i mai bine cu ea, decât fără! 🙂

  2. brod zice:

    ziua de eclipsă a fericirii?! (sau a fericirii eclipsate)

    am trăit şi eu eclipsele totale din 1961 (cu ciobul afumat) şi 1999 (cu monica pop guest star).
    ba, mai e şi echinocţiul de primăvară! are parte sora ta, la aniversare, de un buchet complet.
    să-ţi trăiască, să-nflorească!

  3. Drugwash zice:

    Am şi eu un ec lipsă. 🙄
    La mulţi ani complet deosebitei surori, multă sănătate amîndurora! 😉
    Poezia, de-ar fi fost un pic şlefuită, ar fi fost chiar bună. Dar merge şi-aşa. 🙂

    În ’61 nu eram nici în proiect, mi-am ales prost vremea aterizării în lume, aşa că am ratat „înfricoşătoarea vrăjitorie”. Am prins-o însă pe cea din ’99 şi nu mi s-a părut deloc vreo şmecherie. Poate fiindcă n-aveam ochelarii ăştia şmecheri din poză, cu care mă pot uita lejer în soare, că doar am şi sudat cu ei la ochi în loc de mască. Da, pe vremuri mai găseam cîte un geam de mască de sudură – era mai elegant decît cu ciobul afumat. Uite că e bun şi progresul ăsta cîteodată… 🙄

    De fapt, voiam să spun că şi fericirea e lipsă la apel. În schimb, ninge. Eclipsa e eclipsată de norii cenuşii. O biată turturică şade zgribulită, pe marginea acoperişului magaziei, în aceeaşi poziţie de cel puţin două ore. Nu-mi dau seama dacă doarme sau a murit deja îngheţată. De unde atîta fericire…? Nici măcar pe fundul sticlei n-o mai găsesc, aşa, ca altădată…

    Dar, noi să fim sănătoşi – că boala, vine ea! Păi nu? 🙂

    • vax-albina zice:

      Vai. In 99 ne uitam la soare cu diskete de computer scoase din înveliş. Şi mari şi mici.
      Să nu trimiţi ninsoarea spre noi. Şi vezi ce face turturica. Poate o salvezi şi ea e chiar împărăteasa turturelelor ce te va ajuta la rândul ei.

      • Drugwash zice:

        O, prea mult progres! Nici acum nu-mi vine să distrug o dischetă ca să mă uit în soare, deşi mi le distruge sistemul ăsta de operare parcă dinadins.

        Ninsoarea a plecat. Sau a murit, precum turturica aceea pe care-a ucis-o. Nu s-a mişcat nici pînă acum, e clar. Va domni într-o altă împărăţie. Şi mi-e că voi pleca s-o caut, curînd…

  4. Mugur zice:

    Mulți ani fericiți împreună, întru certuri și-mpăcări cât mai reușite!

    Prins-am și eu eclipsa cu geam afumat. Eram micuț și curios, să știu, să văd, să mă urc până-n cer ca să fiu mai aproape. 😀
    Iar poezia… Cuvinte nu-s, nu îndeajuns pentru a spune. Rămâne doar simțirea.

    • vax-albina zice:

      Mulţumesc mult prietene al lui Dragoş şi al Potecuţei. Te citesc de multă vreme doar că-mi vine greu să comentez. Eu sunt doar o cititoare realistă şi poeţii mă blochează.

      • Mugur zice:

        Ne știm, ne vedem și-i destul. Nu totdeauna sunt necesare vorbe.
        Mă flatezi atunci când mă alături celor două nume! Sunt prea umil pentru-a le fi prieten, poate amic în virtual ar fi mai potrivit.
        Dar nu știu unde-ai văzut poeții, căci pe la mine nu-s, decât poate ca invitați la câte-o sindrofie, un Sorescu sau un Păunescu, poate un Saadi,…

        • vax-albina zice:

          Ai dreptate. Dar doar la tine l-am găsit pe inegalabilul Saadi. L-am admirat, în tinereţe, alături de Omar Khayyam. Păunescu a rămas şi lista mea e lungă.

          • Mugur zice:

            Și la mine este mai lungă lista, dar nu pe toți i-am luat cu mine-n virtual. Dar cred că ar trebui să îndrept acest lucru, căci prea sună a discriminare! 🙂

  5. Sonia zice:

    Mi-a părut rau că, astăzi, nu am geam afumat să văd eclipsa. Într-un final s-a dovedit că nici nu aș fi avut nevoie de el. Am fost până la Sibiul tău 🙂 și, din păcate, cu vreo 20 km de el, soarele s-a ascuns între nori. Am zărit ceva printre ei, așa că, dacă tot e cu ziua fericirii, mă declar și eu așa. 🙂
    La mulți ani doamnei!

  6. Aşa cum a spus Sonia, care a fost în Sibiu şi nu a spus nimic, 😦 , de aici nu s-a văzut.
    La mulţi ani surorii tale!! Să fie sănătoasă!

  7. arakelian zice:

    la multi ani la surioara!
    Nu am, si tare mi-as fi dorit. Eu am crescut cu veriosoare, chiar daca ne mai ciondaneam, stiu ca daca sun la tel. sar si in cap pt mine, si eu pt ele. Dar tare mi-as fi dorit o sora.

  8. alma nahe zice:

    La mulți ani surorii tale! Să vă aveți ca surorile! 🙂

  9. Vienela zice:

    Multi ani frumosi surorii tale! Si tie deopotriva!
    Am impresia ca eclipsele se cam ascund de mine. La cea din ’61 era mama adolescenta, fara ganduri de maritis, cea din ’99 a trecut destul de repede, cu mine tanara mamica, incercand sa imi protejez copilul urcat pe bloc pentru o mai buna vizualizare a fenomenului, iar cea de ieri a fost eclipsata de niste nori superbi. :)))
    Nu stiu de ce, dar prima strofa a poeziei m-a dus cu gandul la Ducu Bertzi. 🙂

    • vax-albina zice:

      Mulţi ani şi vouă.
      Aşa e bine. Eclipsele să treacă pe lângă noi. Ca să zic aşa „pe pământ avem de toate”. Ducu Bertzi e romanticul incurabil, cel puţin în cântece. Mila e inclusă.

Lasă un răspuns

