Serviţi, vă rog.

Mi-au pierit ideile. Mai bine zis, sunt aceleaşi ca în anii trecuţi. Doar că le scriam şi nu vă cunoşteam. Decât să mă repet, mai bine vă trimit la vechile postări. Selecţie pozitivă. Serviţi din
Moş Nicolae,
ignat,
brad,
colinde,
pluguşor,
zăpada.
Meniu complet, sper.
Ca să adaug ceva nou, vă transcriu texte. Serviţi, vă rog. După preferinţe.
Am impresia că în zilele noastre oamenii stau în jurul unei mese încărcate cu rămăşiţele trecutului; unul îşi curăţă  îndelung dinţii, altul se luptă cu un oscior, al treilea face cocoloaşe in miez de pâine, un altul ciuguleşte bobiţe de struguri mucegăite, iar alţii, luându-se drept nişte temerari răsturnători ai ordinii prestabilite, răstoarnă ici şi colo sarea pe faţa de masă murdară. Şi toţi aceştia cred că benchetuiesc, îşi imginează că iau parte la orgii: sunt ani de zile de când nu mănâncă, dar rămân pe loc, convinşi că sunt ghiftuiţi de atâta mâncare şi băutură, încât nu mai sunt în stare să se scoale de la masă. Plictiseală universală. Cu toate acestea, îşi bat joc de cel care, stând cinchit în colţişorul lui, înfulecă dintr-un codru de pâine pe jumătate crudă. Îşi dau aere de domni şi put a unsoare, îşi închipuie că-s sătui până-n gât şi sunt mai flămânzi decât emigranţii aceia nenorociţi cărora le lasă gura apă  în faţa puilor de carton, cred că-s generoşi şi nu sunt decât nişte cămătari …”
Mai vreţi?
Nimeni nu face nimic, nimeni nu rosteşte nimic mai de seamă. Fiecare persoană pe care-o văd ştiu mai inainte ce-o să-mi spună, ba chiar şi cum. Până la urmă ajungi să cunoşti felul de-a gândi al fiecăruia, şi, lipsind neprevăzutul, dispare şi una dintre cele mai mari bucurii ale vieţii…Ştim de la început, ştim că orice am face e inutil, dar dacă am vedea inutilitatea asta oglindită în secole nenumărate fără a nutri niciodată speranţa unei schimbări, am muri numaidecât de teamă…”
În fine.
Poţi crede într-un Dumnezeu necunoscut, într-un Dumnezeu ostil, într-un Dumnezeu de-a cărui existenţă nici nu eşti sigur. Important e doar fapul de a crede şi de a te ruga în sufletul tău fără a cere în schimb pâinea cea de toate zilele sau iertarea păcatelor. Căci acestea sunt contracte şi nu acte de credinţă. La un moment dat ne mulţumim, în dragoste, cu a ne dărui pentru a ne dărui, fără a căpăta nimic în schimb. Când ajungem aici, cred că chiar şi în cursul celor mai sfâşietoare chinuri trebuie să fim fericiţi.”

Sursa: Massimo Bontempelli, Eva ultima, 1969, traducere de  C Tănăsescu.

Acest articol a fost publicat în Scriitori uitați, Vorbe, vorbe, vorbe... și etichetat . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

9 răspunsuri la Serviţi, vă rog.

  1. Drugwash zice:

    Se găseşte undeva textul original al lui Bontempelli? Mi-ar plăcea să-l citesc în italiană.

    Idei nu mai am nici eu. Oare vine sfîrşitul lumii (noastre)…?

    • vax-albina zice:

      Il am doar pe Dante in italiană (limbă ce nu o ştiu) căci eram curioasă cum sună şi eram obsedată de autor.
      Iţi trimit un pdf cu Bontempelli ca să-ţi faci o părere E mai uşor de frunzărit decât o carte, plus ca o căutare după cuvinte cheie e muuult mai simplă.

      • Drugwash zice:

        Primit şi răspuns, săru’ mîna! 🙂

        Deşi urăsc din străfundurile sufletului laptop-urile, notebook-urile şi toate „chestiile” astea portabile şi prea mici pentru ochii mei din ce în ce mai defecţi, cred că în situaţia excepţională de a citi texte lungi (cum ar fi cel al lui Bontempelli, spre exemplu) mi-ar putea fi de folos un asemenea computer portabil, cel mai probabil seara la culcare. Altfel cine ştie cînd voi apuca să citesc atîtea şi atîtea documente ajunse într-o arhivă din ce ce în ce mai stufoasă, stînd pe scaunul ăsta. 😦

        Iartă-mă că mi-am permis să gîndesc cu voce tare… ^^’

  2. Înseamnă că nu ar mai trebui să zicem nici „Tatăl Nostru”, rugăciunea de căpătâi a credincioșilor.
    Pe de altă parte, niciunul din cei care mănâncă pe săturate de sărbători, nu ar trebui să fie iertat de lăcomie. Nici eu, bineînțeles! 🙄

  3. arakelian zice:

    text scris in 1969 si inca atat de actual.

Lasă un răspuns

