Dragi copii.

semn spre carte 3 dCa răspuns la provocarea campaniei „Semn spre carte” pentru luna martie, privind amintirea primei cărți citite.
(unu). Mă adresez alor mei copii. Aș putea zice „copii personali” dacă aș crede că îmi aparțin. Nu cred.
Dragilor. Știți că vă luam toate cărțile care apăreau, chiar și în anticariate. Credeți-mă că încercam să compensez faptul că vă duceam zilnic la creșă sau la grădiniță. V-am luat Aventurile lui Habarnam reeditate. V-am luat Cărțile cu Apolodor ale lui Gellu Naum.  35  mai al lui Kastner și Vântul din lună. Joe Limonadă la care am văzut și filmul. Idem Morcoveață, seria cu Alunel, cu Dora Minodora, cu Cipi, cu Păcală sau cu Nastratin Hogea. Nu mai caut autorii. Am citit împreună povești rusești, povești nemuritoare sau povestiri istorice (mai există oare?) Mă opresc cu greu deși selecția e aiurea. Îmi plăceau și mie, nu a fost niciun efort. Totuși lipsea o carte.
(doi). Mă adresez tuturor. Rămăsese o carte pe care nu o regăseam. Prima carte de care îmi amintesc. Am descoperit-o zilele trecute, după ani de căutări. Ura. Nu vă puteți imagina fericirea mea, voi, ai mei și ai altora. Am recunoscut fiecare imagine, fiecare strofă și m-am bucurat ca un copil. Știu că vouă s-ar putea să nu vă spună nimic. Imaginile sunt modeste, textul pare slăbuț, morala -nelipsită. Scrisă, normal pentru mine, de un rus. S. Marșak. Se numește Casa pisicii. V-aș ruga s-o accesați. AICI. Chiar dacă blogspot de încarcă mai greu. Chit că știu că nu vă va impresiona. Vă spun  ceva. Nici nu-mi pasă.
Ce vreau să vă subliniez. Păstrați amintirile filelor răsfoite. Pe hârtie și nu pe tabletă. E bun cititul pe chestii sofisticate, dar uniformizarea va duce la lipsa identității cărților. Una e să deschizi coperta, să miroși cerneala și să frunzărești, alta e să dai cu degetul (cum bine zice abisuri, pe care o știți cu toții).
(trei). Dragi copii ai altora  și care aș fi vrut să fiți ai mei. Vă știu de pe bloguri și vă apreciez. Aveți texte de calitate și sunteți oameni deosebiți. Haideți să sprijinim acțiunea Soniei care precedă multe alte acțiuni cu idei cumva similare, apărute ca ciupercile. Semn că lumea s-a trezit. Sonia a fost prima. Cei care nu o știu o pot găsi aici și aici. Cu texte ale colaboratorilor și cu poze ale copiilor. I s-au alăturat prieteni din mediul virtual, edituri și o sumedenie de oameni. Contează. Pentru ca acei copii care au primit cărțile să aibă cândva amintiri plăcute.
(patru). Dragii mei vizitatori fără blog. Vă invit și pe voi să participați și să dăruiți.
Paranteză deschisă. Eu chiar traiesc prin și pentru cărți. Vechi și noi. E un defect. E o boală atunci când depășesc măsura. Le primesc, le cumpăr, le ofer altora. Chiar cu riscul de a deveni subiect de bârfă, de a fi prost înțeleasă sau de a nu avea nici macar o confirmare de la primitor (pățanie recentă cu destinatar din moldova). Eu știu că nu am intenții ascunse și că nu încerc să profit de nimeni iar asta îmi e de ajuns. Pricepeți? Închis paranteza.

PS. Și revenind la cartea copilăriei mele, pentru cei care nu dau click pe linkuri, prima poveste de care îmi amintesc (repet) se cheamă Casa pisicii, a fost scrisă de S. Marșak și a fost tradusă de Gellu Naum în 1956.
Poate de aceea casa mea a devenit o casă a pisicilor?

 

Acest articol a fost publicat în Vorbe, vorbe, vorbe.... Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

39 de răspunsuri la Dragi copii.

  1. Sonia zice:

    Zâmbesc și zâmbesc și…
    UNU. Povestiri istorice există. E la mine pe masă pregătită să plece mâine la Satu Mare. Am căutat Fata de la Cozia în ea. Și am găsit-o. Din păcate Bristena fiica dacilor lipsește.
    DOI. S. Marșak nu mi-a spus nimic. Dar „Bim-bum!Tili-bum!/În grădină e o casă/Cu ferestrele spre drum/Şi-ţi ia ochii de frumoasă.” mi-a adus imediat aminte de această carte. Poate pentru că avem vârste apropiate? 🙂
    TREI. Nu am fost prima. Nici nu contează cine a fost primul. Contează însă fiecare om care crede în această idee și fiecare carte în parte.
    PATRU (fără legătură cu textul tău). Îți mulțumesc din suflet!

  2. Irina zice:

    O știuuuu… Titlul nu îmi spunea absolut nimic, dar când am văzut imaginile…Parcă o știu din altă viață. Când o să merg acasă, o să o caut, nu știu dacă o mai am. Din câte îmi amintesc, vag, nici pe vremea copilăriei mele nu era într-o stare prea bună. Știu că foarte mult mă amuza, copil fiind, dialogul absurd al invitaților (atunci mi se părea doar extrem de haios).

  3. 9 zice:

    Povestioara cu morala. 🙂 Trebuie sa ai suflet de copil s-o …savurezi. 🙂

  4. sultana zice:

    O stiu si eu. Mi-am reamintit-o. Multumesc

  5. vavaly zice:

    asa este. amintirea filelor rasfoite ramane cu adevarat in memorie.

  6. Drugwash zice:

    Cred că am copilărit pe altă planetă. Sau Alzheimerul îşi face de cap en-gros şi en-detail.

    • vax-albina zice:

      Dragă, băieții nu citeau cărți cu pisici. Răspunde și tu Soniei și povestește-ne despre prima ta carte.

      • Radu Thor zice:

        Eu mă uitam la Tom şi Jerry! 🙂

      • Drugwash zice:

        Pe-asta s-o facă susmenţionatul Alz, că eu nu-mi aduc aminte neam! Mintea mea a funcţionat întotdeauna pe principii ciudate: nu i-a păsat de unde a obţinut informaţia, cine era autorul, cînd a fost (re)publicată şi aşa mai departe, ci a reţinut – cînd, cît şi cum a putut – informaţia pură, ca atare. De-aia am fost varză la istorie (printre multe altele).

  7. Da’ câte pisici ai în casă?

    • vax-albina zice:

      Pentru tine, pentru Simona (și ea are negre) și pentru eventual amatori de pisici pun o poză cu cele mai mici. Cea din stânga era puișor pe caniculă iar cele din dreapta au sub 6 luni și le-am băgat în casă atunci când a fost gerul. Vrea careva vreo mâță?

      pisicute
      Ei?

  8. simf zice:

    recunosc toate cartile copiilor tai, casa pisicii acum am descoperit-o (ce minunatie!)
    apolodor, doamne, cata bucurie mi-a dat gellu naum cu cartile lui…

  9. simf zice:

    prima-prima au fost mai multe. baba iarna intra-n sat – eram la varsta cand nu puteam lega literele intre ele -, carticelele cu editii prescurtate, 5 sau 7 la set prins cu hartie, nu mai stiu cate erau (basme romanesti), nina cassian, alba ca zapada – carte cu poze, in mijloc cu un fascicul de hartie verde cu povestea prescuratata, cartile junglei, povesti cu zane, zanele din valea cerbului. si povestiri istorice – mi le citea tata. prima carte citita cap-coada de mine cred c-a fost cartea cu apolodor. apoi baltagul, citit in clasa I pe sub banca (m-a prins invatatoarea, fiindca plangeam).

  10. Cuvânta zice:

    Vai ce poveste superba! Sper sa o citesc diseara fetitei mele, si sper ca va intelege ceva din ea, e totusi micuta. Dar e o poveste super, de care sincer habar nu aveam.

  11. abisurile zice:

    Multumesc pentru sfat, nu o stiu, o voi descoperi. Eu una mi-s deja varstnica, cu tabieturi, etc, nu pot si pace citi o carte decat daca e pe hartie. Stiu, sunt retrograda dar cine sa ma mai schimbe?

  12. Dan zice:

    Selecţia e într-adevăr prea mică. Să mai adăugăm măcar „Zeii” şi „Eroii” lui Al. Mitru, „Mama mamuţilor mahmuri” a lui Sântimbreanu şi extrasul acela superb ilustrat din „Scrisoarea a III-a” pe care l-am citit şi învăţat pe de rost în timpul unei călătorii cu trenul până la Sibiu împreună cu Anca. Mersi. 🙂

  13. violeta.argatu zice:

    Fain!!! Multumim! Povestiri istorice citim si noi. Arata cam asa acum: http://www.emag.ro/povestiri-istorice-pentru-copii-si-scolari-dumitru-almas-nio973-87043-8-3/pd/ETWD50BBM/ :). In rest… nici una din cartile mentionate de dmv nu-mi sunt cunoscute. Dar din seria „carti de demult” care ne-au impresionat las si eu cateva titluri: „Cei trei ursi”; „Fetita Natalocika si pestisorul argintiu” (http://www.tocmai.ro/fetita-natalocika-si-pestisorul-argintiu-de-mikola-trublaini-13418008.html) ; „Ciubotelele ogarului”; „Tigrisorul de pe floarea soarelui” (http://anticariatultau.ro/carti-de-anticariat/carte-pentru-copii/povesti-basme-fabule/tigrisorul-de-pe-floarea-soarelui); „ABC-ul povestilor”- AL Mitru (seria aceasta: http://cartilecopilarieimele.blogspot.ro/2013/06/al-mai-tare.html) si altele (care-mi scapa acum). Din fericire, tata socru e foarte strangaret din fire si a avut grija sa pastreze toate carticelele pe care le-a cumparat de-a lungul anilor. De vreo trei ani le avem in biblioteca personala si suntem tare mandri de ele. Multumim, „tataie mare”! Si multumim si dmv pt post! ;). S-aveti un sfarsit de saptamana frumos!

    • vax-albina zice:

      Imi place tata-socrul tău. Bine a făcut că a strâns cărțile. Altfel nu le-ați fi avut azi. Stiu de la copii poveștile despre care-mi vorbești. Sunt grozave. O nouă săptămână ușoară.

  14. violeta.argatu zice:

    ziua buna si o rugaminte :). De vreo saptamana tot rasfoiesc jurnalul dumneavoastra…cred ca ieri am gasit o pagina de care m-am „indragostit ” dar nu-i mai stiu numarul :). Aveti pe undeva o poza cu cantecele sau poezii de pe vremea dumneavoastra… Tare mult imi doresc sa le citesc lui Ioan (6 ani) si Anei (2 ani si 8 luni) poezii din vremurile „de demult”. Am rugat si eu bunicii, cunostintele mai apropiate sa-mi scrie poeziile pe care le invatau/citeau in copilarie. Tataia l-a invatat pe Ioan „Zece negri mititei” si „o gaina pirpirie si un cucos impintenat” (nu stiu daca acesta este titlul, dar e ceva cu gardul de vie 🙂 ), „cuconita, stii ceva? nu mai stau la dumneata.Pt un ciob de farfurie, faci atata galagie…plec acasa, matur soba, tai cucosul, fac cafea…sunt CUCOANA IN CASA MEA!!!” suntem fermecati efectiv de poeziile pe care ni le spun cei mai in varsta, dar ne intalnim cam rar… Aveti pe undeva poeziile pe care le-ati citit copiiilor dumneavoastra? sau pe cele din copilaria dumneavoastra? Suntet dispusa sa ni le „imprumutati” si noua? Multumim!

    p.s: ieri am uitat „jurnalul” dumnevoastra deschis. Dimineata, cand m-am trezit, sotul meu imi zice: „am citit si eu jurnal de fraiera…zici ca esti tu mai batrana cu vreo douazeci de ani” :)) (jurnalul ramasese deschis la „pe vremea mea-cand eram eu mama” :). N-apucasem sa-i spun ca am gasit un blog interesant…ne vedem cam rar :)) – el se trezeste dimineata la 5-6 (face navet la Bucuresti), vine seara la 21-22 ora la care noi de obicei dormim :). A ramas placut impresionat si el… Deci, acum ca v-am si laudat, astept cu nerabdare macar o poezioara :)) n-aveti nici o obligtie, nu ma supar daca nu se poate, insa ne-ati face o mare, mare bucurie daca ne-ti pune la dispozitie cateva poezioare sau macar titluri)

    Multumesc!

    • vax-albina zice:

      Ești o mămică grozavă. Cu un soț atent și cu copii deosebiți, sunt sigură. Pari mai în vârstă doar pentru că problemele copiilor ți se întâmplă acum. Eu le-am depășit de peste douăzeci treizeci de ani. Ce să-ți spun… E plin netul de poezele și cântecele. Totuși, ca să nu te las fără nici un răspuns, îți dau un link la cântecul pe care eu l-am învățat la cor și pe care l-am cântat amândorura. Are efect chiar și acum. Poate îl știi: http://www.trilulilu.ro/video-muzica/mozart-cantec-de-leagan-pentru-copii

  15. violeta.argatu zice:

    Multumesc!
    1.pai cam da….par mai in varsta pt ca incerc sa le iau pe toate mai batraneste,asa. 🙂 mai tre sa mananc multa paine pana s-ajung la varsta dumneavoastra…cred ca vreo 30 de ani:-):-) .eu am implinit 31 pe 22.03.am retinut ca dms sunteti nascuta pe 22.09 dar mi-a scapat anul:-)
    2.da,este netul plin….dar daca nu stii ce sa cauti, degeaba e.eu de exemplu nu stiam de cei zece negri mititei ai lui tata socru`. Dupa ce am aflat,am cautat pe net si am gasit versurile.
    3. Asemenea si dumneavoastra 🙂 ( am luat-o de la coada la cap 🙂 ) sanatate si numai bine!

  16. violeta.argatu zice:

    Sarutmana!!! 🙂

  17. Multe carti pe care le-am citit si eu. In afara de Casa pisicii. Ca sa vezi! Dar o voi citi impreuna cu fiica mea, deocamdata pentru mine, apoi o vom cumpara, pentru ca mai tarziu sa aiba si ea minuni de povesti care sa-i inveseleasca copilaria. O zi frumoasa!

Lasă un răspuns

