Ignatul

E tăierea porcilor, nu? Credeați că voi face ceva aluzii? Nee. Sunt sigură că reușiți să ghiciți la ce mă gândesc eu acum. Poate criteriile diferă. Noi să fim sănătoși.
Vreau doar să vă reamintesc o poezie teribilă a lui Adrian Păunescu. Apărută în 1981 în volumul Iubiți-vă pe tunuri.
Fragmente aici, poezia, mai jos.

Au zis să mergem să tăiem un porc,
Au zis și mi-a plăcut pe loc ideea
Să rezemăm un animal de munți
Ca-ntr-o pedeapsă, ca-ntr-un rit barbar
Și am plecat acolo de aceea.

Zăpada pe Carpați cernea sărac,
Și-am luat-o amîndoi prin munți în fugă,
Aveam ceva sălbatec în priviri,
Îndeplineam parcă străvechi porunci
Ca omul – animalul să-l distrugă.
………..
Poeții niciodată nu au plîns
Decât eventuale morți firave,
O căprioară sau un porumbel,
Dar niciodată nimeni nu a plîns
Căderea unui porc , în versuri grave.
……
Și ei îl prind cu funii de picior
Și-l scot din cocină și porcul țipă
Și alți doi porci îl plîng alăturat
Și păsările dimprejur se zbat,
Bătîndu-se aripă în aripă

Și celui condamnat, simțind ceva,
Parcă-i alunecă picioru-n groapă,
Ridică ochii blînzi spre măcelari,
Aceștia rîd în hohote de el
Și nu se hotărăsc cum să înceapă.

Îmi vine să-ntorc ochii și să plec,
Ei repede-l răstoarnă într-o rînă
Și porcul dă din labe caraghios
Și măcelarii rîd de tot ce văd
Și măcelarii rîd că-l au în mînă.”

Nu mai transcriu. Mă impresionează de fiecare dată. Citiți singuri, vă rog.
Dați click pe imaginile paginilor poeziei. E dureroasă.

tp1tp2tp3tp4tp5

Poate ascultați sfatul poetului: iubiți-vă pe tunuri. Contează.

P.S. Era să uit. Pentru cei curioși în a afla obiceiuri legate de tăierea porcului, am găsit un link interesant. Aici.

Acest articol a fost publicat în Literatură, Vorbe, vorbe, vorbe... și etichetat , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

26 de răspunsuri la Ignatul

  1. Sultana zice:

    http://www.ziare.com/social/romani/sarbatorile-de-iarna-la-romani-48503
    Si un banc din vremea lui Ceausescu: Un om mergea pe strada si exclama din cand in cand cu naduf:”Porcul! Porcul!” Vin doi militieni si-l salta. Degeaba incearca sa explice omul ca e vorba de porcul de Craciun ca militienii ii raspund:” Las’ ca stim noi care-i porcul”
    Voi stiti?

  2. Cuvânta zice:

    Am intrat pe link si mi s-a facut rau de la capul ala de porc. Porc nu mananc, e carne grasa, dar vita cam da. Guilty as charged 😦

  3. Sultana zice:

    Vanatoarea de mistreti, cerbi, iepuri, vulpi, etc. doar de dragul vanatorii, nu din cauza foamei, mi se pare o cruzime la fel de mare, daca nu mai mare. Suntem majoritar carnivori, (desi ne emotioneaza o poezie bine scrisa) si vom continua sa mancam pui, porc, vita, sau alta carne, pentru ca asa am fost creati. Daca nu sacrificam noi insine animalul, nu ni se pare atat de cumplit, nu-i asa?. Si celor care se linistesc cu gandul ca sunt vegetarieni le recomand articolul de mai jos. http://jurnalul.ro/it/stiinta/si-plantele-pot-avea-sentimente-315275.html
    P.S. Paunescu era vegetarian?

  4. Dan zice:

    Nu ştiam poezia. Teribile imagini. Mulţumesc.

  5. Andreotti zice:

    Impresionantă poezie…am rămas minute bune, cu ochii-n gol, după ce am terminat de citit! Încărcate și grele imagini mi s-au zugrăvit cu ochii minții…

  6. Aoleu, si tocmai voiam sa mananc un senvis cu sunca ! Bine ca am niste pateu de ficat de pui in schimb ! Am citit acum vreun an ca s-a facut un soi de experiment care masura empatia oamenilor, unii stiind ca vor manca un senvis cu carne,altii stiind ca vor manca un mar, si s-a vazut ca aceaia care se pregateau sufleteste sa manance sevisul cu sunca automat isi scadeau,fara sa vrea, adica nu expres,nivelul de empatie, astfel incat sa nu se simta asa de vinovati ca vor manca acea carne ! Dar era ceva temporar,ca dupa aia reveneau la acealsi nivel de empatie total OK pe care o aveau ei la nivel de baza ! Dar multi vegetarieni discutand pe Internet se bazeaza pe niste concluzii personale cum ca studiile ar fi aratat ca in general omnivorii au mai putina empatie asa la baza decat vegetarienii…desi concluzia asta nu e clara din studiile facute pana acuma,dar a fost o extrapolare speculativa a studiilor care aratau o posibila descrestere temporara a empatiei atunci cand ne aflam in fata unei fripturi. Linkul de mai sus descrie acel obicei traditional de a indemna oamenii care sunt martori lataierea porcului sa nu le fie mila, sa nici nu zica chestii de gen „saracul porc”, pt ca asta ar face porcul sa nu mai fie asa de fraged. Cred ca intelepciunea populara arata un soi de pregatire cognitiva pt a ajuta acest proces de descrestere necesara de empatie.

    Eu nu am vazut un porc viu de aproape decat cand am avut vreo 20 de ani, si pot sa zic ca mi s-a parut un animal simpatic si inteligent, (asa cum am aflat ulterior si ca este), desi cam mare si posibil chiar fioros pt cineva mai mic ca el, dar nu am asistat niciodata la o taiere de porc. Oricum atunci cand m-a dus colegul ala sa vad si eu cum arata un porc, am vazut, am apreciat activitatea educativ-informativa, dar am plecat destul de repede de acolo, si nu mai doresc sa vad porci vii de aproape. Zau, e o munca imensa sa ai grija de animale din astea, sa le asiguri toate conditiile de viata si de igiena necesare, si de hrana sanatoasa, si dupa aia sa le mai si tai in mod competent, sa le mai si pregatesti, astfel incat sa ajung sa mananc eu senvisul meu cu sunca ! Apreciez harnicia si competenta celor care lucreaza in acest domeniu.

    • vax-albina zice:

      Bine ai venit. Te citesc de multă vreme la Cuvanta și la Vladen, iar comentariile tale sunt mereu surprinzătoare.
      Se pare că avem porcul printre strămoșii direcți. Fără glumă. Prea multe chestii similare. Poate, dacă ai citit poezia, ai aflat cât de barbar obicei avem. Doar că mă prefac uitucă atunci când mănânc slană sau jumeri. Sau, ceva mai specific sașilor și românilor din Transilvania, sângerete.

  7. abisurile zice:

    sincer… nu-mi place acest obicei… mi se pare extrem de barbar… tocmai ce am ascultat ieri povesti despre… sangeroase… ingrozitoare. Mi-am lipit urechile cu scotch.

  8. Vladen zice:

    Craciun fericit! 🙂

    • vax-albina zice:

      Na, că era să pierd mesajul tău. Știu sigur că tu și Kadia veți avea un Crăciun fericit. Ce vă pot dori? Să fiți mereu așa cum sunteți azi. Să păstrați iubirea, jocul și dorința de a ști în viața voastră. Și să-mi permiteți să particip prin FB și WP la bucuriile voastre.
      PS. Bradul pisicilor a avut succes. Grozavă idee. Voi pune în curând ceva poze (trebuie mai întâi să găsesc cablul potrivit).

      • Vladen zice:

        Multumim frumos!
        Haaaa, ce bine imi pare ca le-a placut! Ai nostrii il abuzeaza serios fiindca au primit jucarii noi in el (cu valeriana) si sar din cand in cand in el, cu ochi nebuni si miorlaituri fioroase :)).

  9. Pingback: Serviţi, vă rog. | Jurnal de fraieră

  10. Pingback: Bradul de Craciun « (b)Arca lui goE

Lasă un răspuns

