Gustul amar al comparaţiei.

Am primit un mail interesant. Mi-a placut ideea şi m-au încântat imaginile. Le veţi vedea mai jos.
Era vorba despre târgul de ceapă din Elveţia. În vechea Bernă, în mai multe pieţe, chiar şi în piaţa numită Bundesplatz. Cu sute de ţărani şi cu peste 100 tone de ceapă. Cu jocuri pentru copii şi cu confetti. Găsiţi informaţii recente aici:
http://www.bern.com/fr/28968/stadt-bern/events-bern/top-events/zwiebelmarkt.
Să vă spun şi eu câteva amănunte.
Sec.
Acolo tradiţie. Târgul se ţine (documentat) din 1439 şi se cheamă „Zibelemärit„. Ca rasplată pentru ţăranii care au ajutat la stingerea incendiului ce a cuprins Berna în 1405.
Are loc anual, în a patra zi de luni din noiembrie.
Anul acesta se va desfăşura  în ziua 25 noiembrie. Poate sunteţi pe-aproape şi îmi trimiteţi fotografii. (Vladen, citeşti?)
Şi mi-am zis: da’ noi? Noi nu avem? Avem. A fost ediţia 43. Scris aici: http://www.ghostradio.ro/index.php/125-pentru-un-pumn-de-ceapa.
Vă citez doar puţin, foarte puţin:
Ajungi la un tapsan, plin de branduse de toamna zdrobite in picioare de catre targoveti grabiti si te uiti in  jur: ai ajuns la editia a 43-a a Targului Cepelor.
Nu va puteti imagina targul kitsch ului chinezesc din douaj` la suta bumbac si restul polimer, la 35 de lei bucata, cu dungi verde fosforescent si inscripii „Monster” pe piept. Sau blue jeans-ul chinezesc, plin de paiete frumos lucitoare ori a gecii din piele de pix de papagal, de care trageai si se intindea, la inestimabila valoare de 380 de lei, cu fermoare ieftine, folosite la treningu` chinezesc.
Am gasit ceapa in Targul Cepelor. Recunosc, erau vreo 10 oameni care vindeau ceapa, in niste saculeti din nylon si din astia 10, am gasit trei care vindeau ceapa impletita in 3, funia pe care o cunosteam. Trei oameni intr-un targ intins pe zece hectare. Trei amarati care se uitau in jur cu o tristete crunta”  Etc.
Câtă diferenţă….
Oare poţi rămâne cu un gust amar de la o banală ceapă?

Imaginile promise:

o2o3o4o5o6o7o8o9o10o11o12o13 o14o15o16o17o18o21o33

Acest articol a fost publicat în Vorbe, vorbe, vorbe... și etichetat , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

31 de răspunsuri la Gustul amar al comparaţiei.

  1. Drugwash zice:

    Noi sîntem o ţară de intelectuali, nu ne înjosim cultivînd ceapă ca ţăranii ăia de elveţieni. 🙄
    Pe de altă parte, după cum arată din poze, cepa elveţienilor e toată OMG şi cine ştie de unde or fi importat-o şi ei. Monsanto face cărţile peste tot. Poate că ţăranul român e mai inteligent şi nu-şi bate capu’ cu făcături de tîrg, îi lasă pe créme de la créme să se dea în stambă şi pe orăşanu’ prost să se otrăvească cu OMG-urile din […]-market-uri. 😎

    • vax-albina zice:

      Se pare că la ceapă încă nu s-a procedat la modificări. Se cercetează. Nu mai dau link. Poate doar mămăliga să nu ne blegească. În rest, să fim sănătoşi.

      • Drugwash zice:

        Aşa o fi…? Am avut în casă uneori ceapă ciudată, se dividea văzînd cu ochii dacă era ţinută cîteva zile în plus, iar la gust numai a ceapă nu semăna. Iar alt soi ar fi rezistat cinci ani fără să crească şi fără să se strice. Sigur, exagerez în cifre, dar ca idee zic: ceva nu era tocmai în regulă.

        Jocul l-am ignorat cu bună ştiinţă, ca să nu mai scot din mine şi alte frustrări. Uneori mi se face o poftă cumplită de tocăniţă de ceapă dar nu-mi permit să irosesc un kilogram întreg pe un moft, cînd preţul e 3,5 RON/kg. Cînd văd cum alţii se joacă cu zeci, sute de kilograme sau chiar tone de legume şi fructe pentru tîrguri şi parade, parcă mă apucă o furie cumplită împotriva risipei. Şi nu neapărat prin prisma sărăciei mele asumate, dar sînt atîţia oameni prin ţări sărace care ar mînca şi-o ceapă goală dac-ar avea-o.

  2. Și noi avem târguri de ceapă. Unul e în Maramureș. Nu-i așa mare și renumit, dar ceapa e mare și sănătoasă! 🙂

  3. Of! Hai că nu-s toate chiar aşa negre, amare şi iuţi! N-om organiza noi românii târguri şi festuivaluri ale cepei, dar slavă Domnului că este ceapă pe toate drumurile şi la noi la ţară, La noi, ceapa este cea mai banală legumă fiindcă fiecare gospodar are în grădina personală surplus de ceapă , de aceea nu se face tam-tam pentru acest produs. Imi amintesc că în copilărie, la noi – locuind între ape – toţi localnicii aveau în casă, la orice oră din zi şi din noapte peşte ( că era proaspăt, sărat sau afumat, nu conta: avea!) fapt pentru care atunci când aveai un musafir era o jignire să-i pui vreun preparat din peşte oricât de sofisticat ar fi fost preparatul şi dau garanţii că noi aveam de la crap, ştiucă şi şalău până la cegă şi nisetru. Nimeni nu s-ar fi lăudat cu nişte amărâte (pe atunci!)de icre negre care oricum zăceau cu sare în borcanele fiecărei cămări.
    Aşa e şi cu ceapa, gândesc eu aflată la ţară, la mama ei, dar sunt convinsă că din oraşe situaţia este văzută la modul în care o prezinţi, deci îţi dau dreptate privind prin prisma ta, a orăşeanului nevoit să-şi procure ceapa din ceea ce îi oferă piaţa.

  4. Cuvânta zice:

    Am ras cand am vazut ceapa cocuta-cu-suzeta, dar sunt de acord cu cei care prefera ceapa adevarata romaneasca, chiar de arata ea mai trist asa de felul ei, si ne face sa plangem! Unde sunt anii in care plangeam dupa rosiile mari ale occidentalilor? Si iata ca au venit anii in care plangem dupa rosiile noastre mici dar gustoase!

  5. waw! Mioapă cum sunt, nu am observat că acele „jucărele” sunt din ceapă! La o primă privire am avut impresia că sunt nişte artizanale din lemn sau refolosibile şi nu le-am dat importanţă! Aş fi ştiut să evaluez exact ceea ce ai vrut să scoţi în evidenţă. Eu am citit doar textul şi m-am grăbit să sar în sus „să-mi apăr sărăcia şi nevoile şi neamul” ! Altă dată voi privi în ansamblu!

  6. Kadia zice:

    Recunosc ca n-am stiut de el, suntem la doar 2 ore distanta de Berna, dar din pacate este intr-o zi de luni altfel n-as fi ratat un asemenea targ.

  7. Sultana zice:

    Daca voi avea timp voi posta o poza din piata de la noi, unde atarna ceapa rosie si alba in ghirlande la fel ca la elvetieni. Taranul roman e mai practic insa si nu vrea sa iroseasca ceapa pe papusele din ceapa, care in cateva zile se strica si pute. Romanul nu iroseste nimic din munca lui. Ceapa romaneasca de apa e asa buna, incat poti sa musti din ea ca dintr-un mar.

  8. abisurile zice:

    E prea rotunda si perfecta ceapa lor 😉 Si foarte scumpa. Eu stiu din Fr (si-n Elvetia e si mai si): o plasa de 4 cepe mari si perfect rotunde din alea de te pisca de mori cand le tai, costa intre 2 si trei euro. Minimum. Eu una prefer ceapa de apa, aia rosie de fagaras mi se pare de-o mancam cu slana si palinca. Cat despre usturoi .. are un gust chimic si pisca rau la limba. Tot mai bun usturoiul de la taranii romani din piata, ala mic, neuniform, uneori patat cu noroi, dar atat de gustos… Ultima oara cand am venit acasa mi-am luat 1 Kg …

  9. adapukka zice:

    Ce idei dragute de prezentare! Super cool!

  10. Pingback: Sperietori. | Jurnal de fraieră

Lasă un răspuns

