Ruşine şi nervi.

Deja mi s-a umplut şi mie paharul. La fel ca Luciei sau lui Petre. Sper că nu i-am înţeles greşit.
Doar că mă gândesc altfel şi vă întreb: mai există ruşine?
Am înţeles că ruşinea apare doar atunci când e însoţită de sentimentul de vinovăţie. Nu vorbim despre acele ruşini primordiale ca aceea de a fi femeie purtătoare de păcat şi nici de acele ruşini induse de „educaţia” dată de părinţi când trebuie să ţinem cont de gura lumii. Vorbesc de acea ruşine iscată de bunul simţ care ne spune să nu luăm ce nu e al nostru, să nu profităm de găuri în legislaţie, să nu abuzăm de cei mai mici şi nici să nu îi minţim ori linguşim pe cei mai mari. Etc… Ştiţi şi voi. Şi nu vreau să amintesc aici de aşa zisa ruşine de a fi român. Eu nu o cunosc.
Trebuie totuşi să constat că nu mai există vinovăţie. Deci nici ruşine. Nu la noi, cei normali. La cei care ne conduc.
Dar cum Lucia şi Petre au vorbit în general, vă pun o întrebare precisă la care nu aştept răspuns: cum poate plăti o notăriţă minimum 30.000 de euro pe lună (adică 1000 de euro pe zi) ca rată pentru un teren luat tatălui? Calcule aproximate în minus. Cât poate câştiga zilnic? Cum?  Ştiu că nu e treaba mea. Sau e?
Vă pun câteva imagini despre ruşine. Să fie.

sh 2sh 7

7 compromis sh 5

Şi iar îmi amintesc de o mică întâmplare care nu are legătură cu cele de mai sus. Doar cu cele de mai jos.
Veniseră la noi în vizită doi tineri basarabeni. El doctor, ea cu o voce minunată căci ne cânta uneori. Veniseră cu băieţelul lor ca să ia săniuţa alor mei care crescuseră. Ca să putem sta adulţii de vorbă i-am dat copilului o chitară, o muzicuţă şi un fluier găsit prin sertare. Şi copilul, la urechea mea: da’ tobe nu ai?
Simt nevoia să am tobe. Să bat până mă descarc. Poate chiar să le sparg. În mod paşnic.
Aşa încât vă recomand un solo de tobe. Nu cel mai reuşit. Mie mi-a plăcut pentru că sună a toacă, sună a roţi de tren şi chiar a glonţ.

Acest articol a fost publicat în Vorbe, vorbe, vorbe.... Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

39 de răspunsuri la Ruşine şi nervi.

  1. luciastroila zice:

    Iubita, nu ne-ai înţeles greşit. Cel puţin pe mine. Chiar mai am puţin şi explodez.
    În privinţa notarilor, ei au un statut special, ca şi medicii, ca şi avocaţii. Au o castă a lor care îi apără şi le asigură imunitate. Nu aţi observat că dacă mergi la notar, trebuie să duci hartii peste hartii să se acopere de acte şi declaraţii cum că tu singur eşti vinovat pentru ce ţi se întâmplă şi faci totul în cunoştinţă de cauză? E nedrept ştiu. Dar atâta timp cât ăştia au dreptul la nişte onorarii obligatorii şi nesimţite pe grile cu preţuri mult umflate direct de către stat, nu poţi să nu te înclini în faţa lor. Ei sunt stat în stat. Uneori mă întreb şi eu cât rahat or fi mâncat ăştia copii fiind, de au ajuns să câştige aşa. Pe vremea copilăriei mele notarul era un ţăran mai răsărit din sat şi actele pe care le scria el cu peniţa pe hârtie aveau literă de lege, nu ca acum, când au tot felul de ştampile şi şcoli unde învaţă cum să te fure mai bine. Atâta timp cât eşti obligat prin lege ca pentru orice rahat să treci pe la el, e normal să aibă cât nu mai ştie ce să facă cu banii. Gândeşte-te că pentru un banal specimen de semnătură îţi ia 100 de lei!

    • vax-albina zice:

      Am întrebat (pe cineva care cunoaşte) inainte de a da cu parul. Iar 100 de lei sunt până în 25 de euro. Până la 1000 de euro pe zi e cale lungă şi murdară.

      • luciastroila zice:

        Păi da, dar grosul nu de aici vine. Înmulţeşte de 20 de ori pentru o banală succesiune, ca să nu mai vorbesc de un contract de vânzare cumpărare. Iar dacă clienţii tăi sunt actuali oameni politici, poţi spune că ţi-a pus Dumnezeu mâna în cap. Acum mai rămâne o variantă… sigur notarul ăla nu e doar un escroc care vrea să pună mâna pe pământ şi să plătească… când o da sfântul? Adevărul e că suma e prea trasă de păr, dacă nu e vorba de spălat banii cine ştie cărui personaj la modă…

    • Mirela zice:

      Specimenul de semnătură este exact jumate din cât spui tu, dacă nu te grăbești la primul notariat ieșit în cale. Garantat.

      • luciastroila zice:

        Ei, depinde de notar, crede-mă. Oficial este 55 de lei +TVA la care se mai adauga vreo 30 de lei „diverse servicii” şi ajungi tot acolo unde spun eu. Până la urma nu te duci la notar cu pile, te duci în general la primul care-ţi iese în cale. 🙂

        • Mirela zice:

          Crede-ma si tu ca e 50 lei cu TVA inclus, iar diverse servicii nu exista, ala e pretul final. Stiu sigur ce spun. :). Si nu e vorba de pile, ci de un pret minim obligatoriu, sub care n-ai voie sa scazi, dar peste care poti sa adaugi oricat…. daca gasesti clientul care sa mai si vrea sa vina. De aceea trebuie intrebat, prin telefon eventual, la mai multi inainte de a solicita orice serviciu.

          • luciastroila zice:

            Pai eu am avut nevoie luna trecuta de un specimen de semnatura. Cand am aflat cat am de plata, am ramas muta. Dar am achitat, ce sa fac. Vorbeam din experientă, nu-mi permit să vorbesc pe dinafara. Probabil diferă de la notar la notar, normal. Se pare că bucurestenii sunt mai smecheri 🙂

          • luciastroila zice:

            Pai na, cand ai nevoie si mai esti si presat de timp, mai ales in Bucuresti, te duci la unul ce-ti este mai aproape, nu poti colinda orasul in cautarea unuia mai ieftin.

        • Mirela zice:

          Am mai scris dar n-a aparut. Ziceam ca oficial e 50 lei cu TVA inclus, crede-ma si tu pe mine. Si alte diverse servicii nu exista, asta e pretul final. Iar la notar nu e pe pile, ci trebuie intrebat, prin telefon sau mail, la trei diferiti, ca sa ai de unde alege, tarifele nefiind batute in cuie ci negociabile. Foarte importanta e si locatia, de exemplu cele din zone celebre au clar tarife duble fata de cele de la margine de oras. Si mai multe.

  2. Drugwash zice:

    Aurită fie-ţi gura,
    Vedea-le-aş ţestele de-a dura!
    😈

  3. Mirela zice:

    Dacă am înțeles eu bine aici e vorba de Băseasca, să nu mă exprim pe de lături. Corect ? Iar ea are oricum un statut special în țara asta, v-aș ruga pe unii din voi să nu generalizați, că nu tot ce se cheamă notar dă tunuri sau are tratament preferențial în relația cu băncile mari și cu instituțiile importante. Băseasca, da. Și nu toți notarii din România au onorarii ”nesimțite” (asta a rămas de pe vremea lui Boc, ce horror…) , ba chiar mulți din ei funcționează uneori la limita de avarie. Și asta o spun în cunoștință de cauză, nu mă iau după Esca – ochi beliți, care adeseori se exprimă defectuos, din exces de zel. Iar banii pe care ”îi scoate din buzunar” cineva la notar, de obicei iau calea bugetului de stat măcar parțial, dar adesea o mare parte…. notarul fiind inclusiv un fel de încasator de impozite sau de taxe cadastrale, pe care apoi le virează în conturile acelora pentru care le-a încasat. Firește că trebuie să perceapă și un onorariu, dar asta e plata serviciului prestat și diferă, de la birou la birou – așa încât poți să sondezi piața înainte de a alege un notar. Și firește că notarul cere acte multe, pentru că așa spune legea, nu de capul lui. În fine…
    Acum, revenind la Băseasca, ea e doar o nesimțită tânără și tupeistă, croită pe făcut avere deși are deja bani de nu-i mai poate duce. Singura ei problemă ar putea fi, eventual, din 2015 când o să plece tac-su de pe tron (după 10 ani infernali…) și astfel nu se vor mai face prin biroul ei super-elegant tranzacțiile dubioase care se fac în prezent și despre care a tot spus o parte a presei, desigur aia ”ticăloșită” . Altfel, o doare în brișcă pe ea de absurdul sumei pe care trebuie s-o plătească de acum, lunar, pentru creditul acela – asta pe lângă celelalte cheltuieli ale notariatului, adică salarii (și nu are doar doi angajați, vă garantez…) , cheltuieli cu utilitățile, rechizite, diverse specifice domeniului, alte neprevăzute. Eu n-o văd să fie îngrijorată de viitor, ba mai degraba rânjește și ea, alături de tuta de Eba și de jigodia de tac-su, ori ce câte ori au ocazia. Și de ce n-ar râde, de fapt ? Le-au ieșit mereu toate pasențele așa cum au vrut, iar o parte dintre noi suntem încă sincer scandalizați de Adrian Năstase…. care, by the way, a făcut ceva pușcărie și a și inapoiat banii necuveniți. Ceea ce, precis, va face și clanul băsescu la vremea lui… sau nu .

    • vax-albina zice:

      După cum zice Dan ar trebui să refac calculele..calculile..calculoturile. Cu tot. Şi tot cred că ce face tânăra B. e o sfidare a celor mulţi şi oneşti. Sunt convinsă că ştii cel mai bine despre adevăratele câştiguri din notariatele cinstite.

      • Mirela zice:

        Nu e vorba de necinste musai, ci de oportunitati care nu se ofera decat unora ca asta de care vorbim, dar si altora din bransa, foste neveste de demnitari…. Apoi vorbim la modul general, de toti la gramada, desi unii schimba limuzina anual, iar altii se tin pe linia de plutire, ei si angajatii lor. Acolo e nedreptatea, ca nu de ilegalitati vorbim, Doamne fereste.

        • albescu zice:

          Ma bag si eu in vorba si va spun o poveste. Prin anii ’50 ai secolului trecut exista o Ioana dornica nu de avere, ci de admiratie. Se numea Lica Ghiorghiu si era fiica lui Gheorghe Ghiorghiu Dej, omul cel mai puternic al zilei din Romania acelor vremi. Si ca prin farmec a ajuns o actrita distribuita in filme alaturi de mari actori, desi arata ca un dulap si avea o voce ca de fierastrau ruginit. A jucat in filmul Tudor Vladimirescu alaturi de actori celebri acum! Dupa ce tata a murit, incet, incet a ajuns la nivelul de caserita la cinematograf pe bulevardul Stefan cel Mare din Bucuresti. M-am intrebat deseori deseori ce a fost in sufletul acestei femei cand elibera bilete de intrare la cinema? Ea, o mare vedeta a anilor 50. Cine poarta vina falsificarii valorii. Tatal ei, care era sef, oamenilor din structurile cinematografiei care i-au indus o valoare falsa sau ea, care nu a realizat in ce situatie falsa se gaseste?

          • vax-albina zice:

            Atât Lica Ghiorghiu cât şi Zoia Ceauşescu au fost victime ale vechiului sistem. Nefericite în lumea lor. Iar Ioana Băsescu e o profitoare a celui nou. Sluga lu’ tata. Ea a înscris MP la osim, ea i-a luat tăticului duster, teren de teren şi multe altele ce se vor afla. Câtă diferenţă între educaţia primită de cele trei fete…

  4. Dan zice:

    Rata este de 70.000 de euro pe an, adică 5.700 și ceva de euro pe lună. Conform opiniei unui fermier din zonă, de pe acea suprafață de teren se pot scoate minim 100.000 de euro pe an. Astfel că doar primul an ar fi cel cu probleme.

    • vax-albina zice:

      S-ar putea să ai dreptate. Cu rezerva că cei mai mulţi nu ne-am descurca. Nu invidiez. Doar mi-e scârbă. Nu toţi marinarii sunt de calitate. Înţelege. Crede.

      • Dan zice:

        Înțeleg și cred. Totuși e bine să avem date corecte. Împrumutul depășește cu puțin 1 milion de euro, este luat pe credit ipotecar pe 30 de ani astfel că dobânda ridică suma de returnat undeva în jurul la 2.100.000. Ajungi astfel la sumele amintite anterior de mine.
        Iar dacă Băsescu ar trece din nou la timonă ar câștiga lejer dublul ratei pe lună. Fără să-l doară capul. Eu în locul lui asta aș fi făcut de mult.

        • vax-albina zice:

          Sincer. Apreciez că eşti fan Băsescu. Nu înţeleg de ce. Nu a făcut nimic (deşi l-am votat şi ca primar şi la prima lui candidatură la preşedinţie). Vizualizează prima imagine despre ruşine. Eu m-am trezit. Te aştept în tabăra dezamăgiţilor.

          • Dan zice:

            Am în ciorne dar nu am reușit să-i dau o formă care să nu fie atât de tehnică încât să o facă de neînțeles și mult prea celebrul dosar „Flota” așa cum este el văzut de mai mulți specialiști în shipping. M-am săturat ca toată lumea care a văzut vapoare doar de pe faleza Cazinoului să emită păreri competente pe tema asta.
            Și, nu. nu sunt fan Băsescu. În schimb sunt anti Iliescu și anti PSD, ceea ce mi-ar atribui pe nedrept o poziționare clară în cealaltă tabără. Dacă e să mă exprim plastic, în materie de politică sunt și voi fi … ateu.

        • Mirela zice:

          De la timona nu mai putea sa reformeze statul, oricum nu l-a reformat ca nu l-a lasat X sau Y, stim…. plus ca fiind acolo nu mai amintea nimeni de el vreodata, ceea ce ii produce cosmaruri. Iar pe vapor nu se va mai intoarce niciodata, aia e o prostie spusa ca sa dea sperante desarte oamenilor. El pe bancile Senatului moare, sau ceva asemanator, dar pana atunci mai are de aranjat si tras multe sfori. For fun, cum face el.

          • Dan zice:

            Nu-mi place să intru în polemici legate de politică. Fiindcă am spus-o ori de câte ori am avut ocazia, întreaga noastră clasă politică nu e decât o adunătură de hoți și de nenorociți. TOATĂ !

            • Mirela zice:

              Poate, dar unii au mai si platit din cand in cand, asta ii deosebeste pe unii de…. altul. Care altfel arata cu degetul peste toti, numai spre sine nu. In fine….

          • vax-albina zice:

            @Dan
            De acord. Şi ce facem? Măcar de ar simţi TOŢI POLITICIENII ruşinea şi vinovăţia. Ar fi un prim pas. Pentru tineri ca tine şi pentru copiii celor ca tine. Altfel se va alege praful şi e păcat de voi şi de ţara asta.

  5. Ca și Lucia, confirm că ai înțeles ceea ce am vrut să transmit în general și mă bucur că ai venit cu un fapt concret (pe care l-am „mușcat” și eu într-o epigramă). E drept că, după cub spune și Dan, afacerea Băsesciană pare una rentabilă și din profitul obținut pe parcurs se poate plăti lejer rata la bancă. Dar am auzit că în zona în care e amplasat terenul există un miros pestilențial de afaceri necurate. Gura lumii…

    • vax-albina zice:

      Am priceput şi eu mişcarea. Cică din 2014 terenurile pot fi vândute străinilor. În câştig, normal. Dan e prea implicat în nave si navigatori (site pe wordpress). Caută-l. Crede că toţi sunt cinstiţi ca el.
      PS Îmi plac epigramele tale.

  6. Mugur zice:

    Este dureros de adevărat!
    Dând tentă de glumă, vă ofer spre ascultare un recital deosebit!

  7. luciastroila zice:

    Revin şi eu trăgându-mă de urechi. Abia azi am aprofundat ştirea despre terenul cumpărat de Ioana Băsescu şi creditul contactat pentru această delicată operaţiune. Păi aici lucrurile sunt clare, nu trebuie să ne întrebăm cât câştigă din profesia de notar (deşi credeţi-mă că şi acolo câştigul e substanţial, că tot ce ţine de dreapta trece pe la m-neaei). În plata acelor rate se cumulează nişte venituri, se spală nişte bani ce nu au ieşit încă la lumină şi se speră-probabil-o vânzare bombă anticipată anul viitor. Pe de altă parte, voi credeţi că onor preşedintele nostru este degeaba frate cu cele mai tari clanuri ţigăneşti? Credeţi că degeaba s-a dat peste cap pentru „rege”? Hai măi, că rotiţele trebuie să se învârtă. Luaţi în calcul numai faptul că un clan de ţigani a pus stăpânire pe cele mai bune clădiri de patrimoniu în Timişoara, evacuează spitale şi nimeni nu îi trage de mânecă! Seful clanului este cel mai bogat ţigan din România. Nu apare în top 300, normal, nu ar avea ăia spaţiu pentru a scrie averea pe care o deţine şi oricum, e mai sănătos să o ţină ascunsă. Mai spunem?

  8. Sorin zice:

    Ascultam zilele trecute o discuţie între două doamne. „Iar s-a scumpit totul în piaţă” zicea una. „Cât e Băsescu la cârmă aşa o să fie. Abia aştept să scăpăm de el” a răspuns cealaltă.
    Îndrăznesc o părere: spre deosebire de situaţia din ţările cu tradiţii democratice, la noi chiar şi oamenii şcoliţi sunt uşor de manipulat. Fumigena cu terenul fiicei lui Băsescu (chiar dacă ridică destule semne de întrebare) şi-a îndeplinit perfect rolul de a distrage atenţia de la teme esenţiale cum ar fi bugetul propus de guvern, situaţia din şcoli, din spitale, de la Roşia Montană, protestele miilor de oameni, impozitele şi taxele nou inventate, locurile de muncă în permanentă scădere, falimentele întreprinderilor mici, raportul MCV al Uniunii Europene şi multe altele.
    Mă pregătesc să am parte de replica uzuală „eşti băsist”.

    • vax-albina zice:

      Fiica a fost doar pretextul de a discuta despre ruşinea unora. Putem însă să facem un top al neruşinărilor. Mai ales în politică. Mai ales împotriva românilor. Plus că de alte tupeuri se va ocupa presa.
      PS. Eşti prea deştept bine informat ca să cred că eşti băsist 🙂

Lasă un răspuns

