Anunţ de grevă japoneză. Plus lista scriitoarelor preferate.

carti scrise de femeiO să fac un fel de grevă japoneză. Adică nu o să mai scriu pe blog, dar mă voi gândi la voi. Doar puţin, foarte puţin…
Trebuie să găsesc două cărţi. Le caut de câteva zile. Am răscolit. Am întors paharul. Am vorbit frumos cu cărţile. Am vorbit urât cu cărţile. Nimic. Nu sunt nicăieri. Sper să fie în ele un fragment despre care vreau să vă povestesc. Dar am şi un plan de rezervă: posibil să le cumpăr din nou ca să-mi verific teoria şi memoria.
Aşa că, răsfoind eu prin biblioteci şi citind eu că multe bloggeriţe vor să devină scriitoare, mi-am amintit de autoarele mele preferate. O să vi le recomand şi vouă fără prea multe cuvinte. Nu am recitit cărţile lor, le-a ramas doar amintirea. Nu ştiu dacă ordinea e importantă. Plus că nu voi putea să vă dau linkuri. Gugăliţi. Cele mai multe nu au fost republicate (oare de ce?) şi le veţi găsi doar prin anticariate.
Vă scriu despre cărţi în care personajele nu vorbesc la mobil şi nu-si trimit mailuri. Alte generaţii.
Cu teme profunde prezentate amuzant sau nu. Cu sentimente despicate-n paişpe. Oricum – cu analize tipic feminine. Aşa cum nici un bărbat nu ar putea scrie.
Lista:
1. Marguerite Yourcenar – cu memoriile lui Hadrian. Greu de citit, dar pe meritate. Cu Piatra filozofală. Cu Alexis. Cu multe alte romane şi nuvele mai uşurele. Aici am şi un link: http://ro.scribd.com/doc/84851327/Marguerite-Yourcenar-Memoriile-Lui-Hadrian
2. Alba de Céspedes cu al ei Caiet proscris apărut în română in 1969. Un jurnal al unei femei complicate.
3. Francoise Mallet Joris. Încă in viaţă. Cu excelenta scriere Casa de hârtie, apărută în  1972. Cu Minciunile. Despre prima carte vreau doar vă să spun că aş fi vrut să-mi cresc copiii dupa regulile de-acolo. Unde o mămică accepta şi incuraja diferenţele dintre cei patru copii, se amuza pe seama fetei in casă şi a aventurilor ei şi primea detaşată vagabonzi filozofi care să doarmă în holul casei. O mamă artist, care hrănea copiii cu biscuiţi , dar care citea, discuta filozofie sau făcea muzică cu odraslele. Dacă vă interesează aş putea-o reciti ca să v-o povestesc. O să pun un citat cu problemele mamei scriitor (şi fără FB):
Totul se ciocneşte. Totul este discordant. Poţi să ai copii şi să scrii? Poţi să te interesezi de politică şi să-ţi aperi liniştea interioară? Poţi să te deschizi faţă de toţi şi să-ţi regăseşti la comandă singurătatea? Şi, mai obişnuit, poţi să-ti deschizi casa prietenilor, prietenilor prietenilor, trecătorilor şi să păstrezi puţina ordine şi decenţă, poţi să-ţi iniţiezi copiii în poezie, în muzică, în dans, să-i laşi liberi să deseneze, să taie, să lipească, să cânte, şi să nu faci din ei niste leneşi teribili, inadaptaţi vieţii sociale, şi a căror dantură să lase de dorit?” (pag 160).
Aş transcrie întreaga carte. A fost doar un citat, luat la întâmplare.
Ştiţi cine a tradus Casa de hârtie ? Cella Serghi. Pe care o trec pe lista mea.
4. Cella Serghi cu Pânza de păianjen şi cu Mirona. Cu poveşti romantice şi sensibile.
Completez. Nu pot altfel. Dupa cartea casei de hârtie, reconfortantă deşi plină de gânduri, idei şi probleme, vă mai adaug o carte. O carte- jurnal la autoarea căreia mă gândeam ori de câte ori mi-era greu ca mamă. Şi uneori mi-era foarte greu. Mereu imi spuneam că Mariei i-a fost mult, mult mai mult. Şi rezistam.
5. Carolina Maria de Jesus cu Sao Paulo strada A nr. 9, apărută in 1962. Despre viaţa grea din favelă. Cu apă doar după statul la coadă la unica cişmea, fără încălzire, cu strâns de sticle, de hârtii sau de cârpe pentru supravieţuire, cu mâncare puţină şi proastă, dar cu un suflet curat.
6. Simone de Beauvoir cu Amintirile unei fete cuminţi continuată cu O moarte uşoară (despre chinuitoarea moarte a mamei) şi multe altele. Feministă, de stânga, filozof existentialist, camarada de viaţă a lui Jean Paul Sartre.
Şi nu ultima, ba chiar dimpotrivă:
ileana vulpescu7. Ileana Vulpescu cu Arta conversaţiei, Arta compromisului si celelalte. Vezi poza. Aveam un fix: când îmi plăcea o carte cumpăram tot ce găseam de acel autor. Ce pantofi sau poşete? Cărţile erau boala mea. Nu faceţi ca mine. Vă puteţi pierde printre file.

Aş putea zice şi despre altele:
8. Francoise Sagan cu Vă place Brahms?. Cu filme făcute după cărţile ei precum cel al cărţii menţionate anterior, ori Bonjour tristesse. Aş putea să vi le recomand, căci scrie bine. Dar mie nu mi se mai potrivesc ca temă.
Renunţ în a vă spune de Sei Sōnagon  cu Însemnări de căpătâi (găsiţi o postare mai veche) sau de Madame de Lafayette cu Principesa de Clèves. Secole trecute şi morala timpului. Pe cât de ciudate mi s-au părut unele judecăţi ale doamnei de curte a secolului X din prima carte, pe atât am respectat-o pe doamna din a doua trăind în secolul XVII. De gustibus. Vreţi amănunte?

Recapitulăm. Sunt cărţi apărute în anii 70. Pe care adevăraţii iubitori de literatură ar trebui să le citească. Ceilalţi, celelalte, scriitoarele în formare, ar fi bine să le evite inainte de se vedea publicaţi/ate. Pentru a nu pierde curajul. S-ar putea complexa, în ideea că nu prea au ramas multe de scris. Poate doar altfel.
M-aş bucura să mai adăugaţi şi voi alte cărţi ale scriitoarelor secolului 20. Mulţumesc.

Update 5 iulie: Era să uit de Oriana Fallaci. Ziaristă şi scriitoare. Cu splendida carte Când soarele moare. Poate voi reveni.
Update 6 iulie: Am uitat şi de Charlotte Brontë cu Jane Eyre şi de sora ei Emily Brontë cu minunatul roman La răscruce de vânturi. Iar cum în mintea mea cărţile se asociază după voia lor trebuie s-o amintesc şi pe Margaret Mitchell cu Pe aripile vântului.

Acest articol a fost publicat în Literatură, Scriitori uitați, Vorbe, vorbe, vorbe.... Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

13 răspunsuri la Anunţ de grevă japoneză. Plus lista scriitoarelor preferate.

  1. Și mă rog de ce să nu mai scrii pe blog ??? Vrei să ne superi ?

  2. Cărţilooooooorr! Cărţiloooooooorr! Au apărut?
    Vezi că aşa am, încetat eu să scriu pe blog. Am zis într-o zi că nu mai scriu o perioadă şi acum nu mai reuşesc să mă adun pe blog şi să reîncep scrisul, aşa că pune mâna pe tastatură şi scrie şi lasă cărţile , mai ales că cele din bibliotecă nu fug, iar cele rătăcite vor apare singure!

  3. Iris Murdoch? Imi dau seama ca eu de fapt nu am scriitoare preferate, ci scriitori, barbati. Dar dintre toate femeile scriitor ce-mi vin acum in minte, ea imi place cel si cel mai mult, desi nu i-am citit decit trei romane. „Marea, marea” a fost o adevarata revelatie. Apoi e Virginia Woolf, dar pe ea o diger un pic mai greu.

    • vax-albina zice:

      Mulţumesc pentru completări. Iris MurdochCastelul de nisip merită a fi citită deşi îmi pare un pic comună. „Marea, marea” nu am citit-o şi m-ai făcut curioasă. Cu Virginia Woolf nu m-am împăcat nici eu.

    • vax-albina zice:

      Promit să fac şi o listă cu scriitorii preferaţi. Doar că sunt mulţi şi eu am gusturi mai ciudate.

  4. abisurile zice:

    Cum sa nu mai scrii, se poate??? Of, de ce imi dai o asemenea veste taman cand devenisem si eu (temporar) multumita? Sper sa gasesti ceea ce cauti si sa ne spui si noua. Tocmai am citit Ileana Vulpescu (pe vremea”aia” era greu de pus mana pe ea). Fain scris. Mie-mi place si Rodica Ojog Brasoveanu chit ca-i din alt gen. Si acum chiar nu-mi vin in minte alte nume dar „e normal” la o anumita varsta memoria incepe sa se joace cu rabdarea. Intr-o luna voi fi in fata bibliotecii „romanesti” si atunci va fi mai usor sa-mi aduc aminte.

    • vax-albina zice:

      Ileana Vulpescu e absolut obligatoriu de citit. Am citit-o şi pe Rodica Ojog Braşoveanu ( o fi braşoveancă de-a ta?). Scria foarte bine în genul ei de romane poliţiste. Din păcate i-am uitat subiectele.

Lasă un răspuns

