Sinterklaas, un fel de Moş Nicolae.

sinterklaasV-am spus că îmi plac olandezii? Vă spun acum. Mie, personal, îmi amintesc de saşii copilariei mele din Sibiu. Prin o seamă de obiceiuri, prin mândria de a păstra tradiţiile, prin încăpăţânarea cu care au rezistat influenţelor străine.
Ei, de Paşte, împodobesc un pomişor cu ouă de ciocolată, dar pentru asta mai e timp sau google.
Ei nu au Ziua Recunoştinţei, ei il au pe Sfântul Martin (Sint Maarten) şi copiii colindă şi bat la uşi pentru mici daruri.
Ei au Grumpus-i (în Sibiu le spuneam „crampuşi”), adică mici drăcuşori de hârtie – neaparat cu limba scoasă- pe care îi primeam de moş Nicolae şi pe care îi puneam în brad. Ei şi nemţii, v-am zis. Au şi carnavalurile de iarnă cum vedeam şi eu pe străzile oraşului natal şi încă îmi amintesc că prietena mamei s-a deghizat în pisică (anii 60, băgaţi de seamă) şi mama s-a costumat în „aprozar” – adică cu un sac pe care a lipit tot felul de etichete. Era frumos.
Iar printre obiceiurile care-i deosebesc pe olandezi de restul lumii se număra Sinterklaas – un fel de moş Nicolae de-al nostru fără conotaţie religioasă. La ei nici Moş Crăciun nu îl întrece în faimă pe Sinterklaas.
Moşul vine pe 5 sau 6 decembrie, din Spania, pe o navă şi, nu ştiu cum, călăreşte un cal alb, simbol al iernii, are barbă albă care aduce ninsoarea, are îmbrăcăminte de episcop cu cârja lui cu tot şi e înconjurat de negrişori cu părul creţ. Aici e aici. Mereu apar dezbateri privind prezenţa negrişorilor. Unii spun că aceştia îi reprezintă pe vechii sclavi din coloniile olandeze, alţii spun că aceştia doar înlocuiesc renii din aşa zisele tradiţii anglo-americane. Dezbaterea continuă cu scântei privind rasismul, discriminarea, bla, bla. Pe toţi negrişorii îi cheamă Peter cel negru  (Zwarte Piet) şi îmi amintesc de o vecină de pe o stradă apropiată pe ai cărei mulţi pisoi îi chema, pe toţi, Vasilică.
Negrişorii sunt ajutoarele moşului şi sunt imbrăcaţi foarte colorat. Işi au rolurile lor: unul e acrobat şi coboară pe hornuri iar despre ceilalţi am uitat deja ce am citit si trebuie să mai gugălesc.
Oricum. Copiii îşi pregătesc ghetuţele şi pun un morcov sau un măr pentru cal. Adulţii intră în jocul sărbătorilor şi îşi fac tot felul de mici cadouri cum ar fi  literele de ciocolată, căci olandezii nu sunt prea cheltuitori.
Nu vreau să vă reţin. Poate la voi a venit Moş Nicolae autohton. Dar, când aveţi timp, s-ar putea să vă placă o abordare glumeaţă despre Sinterklaas, trimisă – normal- de fiica mea. Nu am priceput chiar toate cuvintele, dar sper ca videoclipul să vi se pară amuzant, comedianul comentator fiind vestit.

Acest articol a fost publicat în Vorbe, vorbe, vorbe.... Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

7 răspunsuri la Sinterklaas, un fel de Moş Nicolae.

  1. simplyeating zice:

    Uite aici si o parodie la Gangnam style de Sinterklaas

  2. sultana zice:

    Il prefer pe Mos Craciun autohton si va recomand sa cititi Sarbatorile la români de Simion Florea MARIAN, sarbatori, din pacate, uitate de români

  3. abisurile zice:

    Pe aici nu vine mosu Nicolae. Am visat frumos ieri seara si tot degeaba. Imi iau eu revansa pe 24 seara. Si eu am crescut printre sasi, o adevarata incantare!

  4. Serenity zice:

    Nu stiu cum faci de povestesti mereu asa frumos. Inclusiv amintirile tale din copilarie. Plus clipurile. Frumos totul.

  5. arakelian zice:

    eu stiam ca Sfantul Nicolae este mai apreciat la catolici, protestanti etc. unii considerandu-l protectorul copiiilor. Ortodocsii il au pe o scara mult inferioara (noua ne aducea fructe si ciocolata, sau un bat pt copiii ne-cuminti). Craciunul ramane a2a sarbatoare ca importanta in calendar si s-a asociat simbolul religios al nasterii lui Iisus cu acest obicei din lumea exterioara credintei: Mosul cu daruri. Nu stiu insa de cand a aparut acest obicei…bradul e undeva de prin secolul 18impanzit in germania, dar nu stiu unde ii sunt originile.

  6. Pingback: Serviţi, vă rog. | Jurnal de fraieră

Lasă un răspuns

