Nimic nu s-a schimbat în politică. Frunzărindu-l pe Daninos.

Iar mă fac că lucrez. În ideea unei eventuale zugrăviri a pereţilor afumaţi m-am apucat să rearanjez cărţile. Asta e o treabă pe care o pot face singură. În rest apelez la fiu pentru a da jos perdelele, la vecin ca să-mi care nisipul pentru pisici, etc. Chestia cu aranjatul ar fi uşoară dacă m-aş putea abţine să le frunzăresc. Nu mă pot.  Deci va dura. Între timp mi-am zis să vă copiez fragmente de text scrise în 1960 de umoristul Pierre Daninos în cartea „Un oarecare domn Blot”, capitolul despre politică. Vă par de actualitate afirmaţiile?

„Îmi închipui că trebuie să fie o mare voluptate să poţi zice:’pe 25 îmi veţi lansa o rachetă spre lună’ şi toată lumea să te asculte… Oamenii nu vor trăi însă niciodată în pace, atâta timp cât undeva în lume un domn solitar ar putea să-şi spună când se trezeşte dimineaţa: ‘Astăzi pe cine îl fac să joace tontoroiul?‘”
„Mi se intâmplă uneori să visez o lume în care S.U.A. ar conduce serviciile publice, U.R.S.S. călătoriile interplanetare, Elveţia igiena, Franţa bucătăria, iar Anglia poliţia. Cândva, această lume va exista. Din nefericire când eu nu voi mai fi.”
„După numeroşi ani de experienţă, cred că sunt în măsura să dau un vileag o serie de informaţii rezultate din lecturile mele:
a) sursele serioase şi cercurile în genere bine informate. Se publică în fiecare zi un mare numar de telegrame care, mai toate, încep aşa: ‘Din surse serioase aflăm că…’Bineinţeles, stilul telegramelor s-a schimbat[…]dar sursele serioase nu au secat, iar cercurile autorizate continuă a fi solicitate. Aş dori ca barem o dată, o singură dată să citesc într-un ziar o telegramă redactată în felul urmator: ‘aflăm dintr-o sursă neserioasă, şi în genere prost informată, dar în mod excepţional vrednică de încredere, ca miniştrii Majestăţii sale, renunţând la sacrosantul week-end (clişeul ritual), s-au întrunit pentru a examina în mod superficial situaţia internatională căzând de acord că e inexplicabilă’[…]
b) Timpul(care lucrează). În definitiv pentru cine lucrează timpul? Timpul e cam mercenar. După părerea unanimă timpul lucrează numai pentru alţii.
c) Cotitura. Dacă e să credem ceea ce ni se spune, reiese cât se poate de clar că ne aflăm la o cotitură. În ce mă priveşte, niciodată n-aş fi crezut că pot sta atâta amar de vreme la o cotitură: exact de patruzeci si cinci de ani. M-am născut la o cotitură. După bacalaureat, grijuliii mi-au atras atenţia că mă găseam la o cotitură; în timpul războiului multe cotituri am facut împreună cu ceilalţi, ca să mă regăsesc tot la o cotitură doar cu câţiva…Totuşi, oricare ar fi aptitudinea mea de a trăi la o cotitură, m-am deprins cu ideea de a muri acolo.
d) Panta fatală. Îndeobşte ea urmează ultimei cotituri, ceea ce e desigur logic, dar termenul se întrebuinţează de preferinţă când vrei să scoţi în evidenţă primejdiile care pândesc situaţia financiară.
La fiecare trei sau cinci ani, de când îmi duc traiul pe pământul acesta, aud pe câte un domn ‘bine’ declarând că păşim pe o pantă fatală şi că fără măsurile pregătitoare luate de el, mergeam orbeşte spre faliment. Încetul cu încetul m-am obişnuit să circul liniştit pe acest drum al catastrofei, unde vigilenţii jandarmi-miniştri ne ocrotesc de a fi jefuiţi de tâlhari, având grija de a ne uşura ei înainte portofelul.
O recategorisire a competenţelor se impune
Trebuie aplicate masuri financiare energice’
Să însănătoşim finanţele, să stimulăm schimburile, să restabilim încrederea…’
Discursurile lor sunt atât de perfect chibzuite, de o logică atât de infantilă, încât te întrebi cum de nu ne-am gândit şi noi la asta înainte.”
Dacă spunem  „tranziţie” în loc de „cotitură” şi „criză” în loc de „pantă”, juri ca suntem în zilele de azi.
Nu am răbdare să copiez textele complet şi o fac pe sărite. Tot farmecul dispare. Farmecul (dar şi diavolul) e ascuns în detalii. Dacă nu ştiţi scrierile lui Daninos, cele de mai sus nu v-ar putea convinge că e un fin umorist. Aşa că v-aş ruga mult, foarte mult, să mergeţi pe următorul link. Veţi înţelege cu siguranţă de ce. Vă va plăcea şi vouă.  Dacă nu vă prind primele pagini, ceea ce m-ar mira, spre sfârşitul pdf-ului există şi nişte texte politice savuroase şi un tabel cu întelesul termenilor folosiţi de putere, respectiv opoziţie.
Marea trăncăneală – Pierre Daninos
Îmi răspundeţi dacă aţi fost?

Acest articol a fost publicat în Politică de baltă, Scriitori uitați, Vorbe, vorbe, vorbe.... Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

2 răspunsuri la Nimic nu s-a schimbat în politică. Frunzărindu-l pe Daninos.

  1. Dan zice:

    Frumos. Acum aştept o continuare din ‘Turistocraţii’, aşa, de sfârşit de sezon.
    Mulţumesc şi pentru link. E de aprofundat.

Lasă un răspuns

