Copy/paste din presa online

Hai să copiez. E mai simplu. E la modă. Voiam să-mi scriu părerile  personale pe baza articolelor din presă privind ICR-ul, dar le-am găsit cristalizate pe un articol cu tot cu comentariile aferente. Şi cum sunt o fană a scrierilor lui V. Ernu m-am gândit să dau copy/paste DOAR ideilor la care am rezonat. Adresa articolului e asta: http://www.criticatac.ro/17226/despre-icr-patapievici-societatea-civil-politic-citeva-chestiuni-de-principiu/.
Mi-am amintit şi de unii ca Dan care nu au timp sau răbdare să citească, aşa că am acţionat. Se poartă prezentarea trunchiată a ideilor, de ce n-aş face-o şi eu.
Zice Ernu:
–  „Ştiu că în astfel de perioade e cel mai bine să stai deoparte sau să te amesteci în marele val pentru a nu fi mai tîrziu  ”identificat”. Tradiţia intelectualului român este aceea de a merge pe riscuri minime…”
– „visul meu în viaţă nu este acela de a avea un post călduţ şi un catafalc scump, pot să-mi spun păsul cum cred eu, fără menajamente…”
– „…mi se pare firesc să demisonezi cînd ai jucat politic din poziţia de înalt demnitar al statului român Şi cînd la putere a venit „duşmanul“ mult hulit. E o chestiune de asumare. Şi pe viitor poate ar fi bine de stabilit (ce propunea Dorin Tudoran): „statutele de funcţionare ale unor instituţii  precum ICR ar trebui să interzică persoanelor din conducerea acestor instituţii să se implice public“,  cu toate că în România legea,  principiile, regulile nu sînt chestiuni de respectat ci  lucruri aleatorii, care se negociază.”
– „Cred că e o greşeală această OUG. Nu e o urgenţă pentru România această ordonanţă de urgenţă. Dacă se vrea o reformă instituţională, e bine ca mai întîi să existe o analiză, o dezbatere şi gîndită o strategie la care să participe şi breasla în slujba căreia este această instituţie.”
– „Vă garantez că stînga şi dreapta nu sînt molipsitoare.”
– „Problema e cum oprim aceasta masinarie de sacralizare? Da transformare intr-o mosie a acestor institutii?… si mai ales raportul “ai nostri&  ai lor” fata de Putere….”
-„Final. De ce există o mobilizare atît de puternică în rîndul mediului cultural acum? Pentru că ne sînt afectate interesele de grup. E bine? E foarte bine dar nu e suficient. Din păcate nu o să vedeţi intelectualitatea româneascâ să se mobilizeze atunci cînd sînt afectate interesele muncitorilor, ţăranilor şi a altor grupuri. De ce? Pentru că între aceste grupuri există o prăpastie şi noi, nu-i aşa , sîntem “elitişti”. A propos, ştiţi ce s-a întîmplat cu grupul social urît şi dispreţuit de      intelectualitatea noastră? Mă refer la mineri? Au dispărut, a fost distruşi pentru că au fost trataţi de o manieră cinică şi în interesul  puterii adevărate, adică a marelui capital, iar la acest lucru au contribuit şi societatea noastră civilă, şi intelectualitatea etc. ”
Trec la comentariile care mi-au plăcut:
Mihaela Miroiu scrie:
– „in Romania lichelele sunt solidare si valorile sunt solitare
– ” Noi avem o dreapta care nu are nicio treaba cu dreptatea, dar nici cu competitia onesta. Nesimtirea si badarania infatuata sunt nota dominanta a ne/dreptei (cu exceptiile de rigoare). Avem si o stanga asa cum spuneam. In plus, aceasta stanga nu face politici de egalizare a sanselor, ci de milostenie, exact pe dos decat ar face o stanga contemporana.”
iar nic zice:
„Exista totusi o justificare pentru OUG cu privire la ICR. Se apropie alegerile si acele personaje parasutate acolo contra unei sinecuri aveau rolul de a canaliza voturile diasporei romanesti. Ei au tinut evidenta atat a oamenilor cat si a optiunilor lor politice. Ca urmare cea mai buna metoda de a scapa de aceasta plasa de paianjen inainte de alegeri era aceasta OUG.”
şi kinn foloseşte o expresie pe care o găsesc potrivită : „aroganta si tupeul aristocratiei bugetare
Ce aş putea eu, o fraieră, să spun în plus? Menţionez doar că nu am pus diacriticele şi am lăsat textele originale.
Iar pentru prietenele mele din străinătăţuri (în special pentru Corina şi pentru Casi), care probabil nu îşi dau seama de unde această furie pro şi contra ICR şi Patapievici mă văd nevoită să transfer comentariul lui Claude Karnoouh care face aducere aminte la cele scrise de Patapievici, scrisuri incompatibile cu un personaj pus să conducă un institut de cultură pentru promovarea românilor în străinătate:
„Patapievici a scris àsta:
Patapievici despre români şi dragostea de ţară:
Radiografia plaiului mioritic este ca a fecalei: o umbră fără schelet, o inimă ca un cur, fără șira spinării”,
… „un popor cu substanța tarată. Oriunde te uiți, vezi fețe patibulare… guri vulgare, trăsături rudimentare”,
Românii nu pot alcătui un popor fiindcă valorează cât o turmă”
Despre limba română:
Româna este o limbă în care trebuie să încetăm să mai vorbim sau… să o folosim numai pentru înjurături…”
—H. R. Patapievici, Politice, ediția 1996, pag. 64
Istoria românilor:
Toată istoria, mereu, peste noi a urinat cine a vrut. Cînd i-au lăsat romanii pe daci în forma hibridă strămoșească, ne-au luat în urină slavii: se cheamă că ne-am plămădit din această clisă, daco-romano-slavă, mă rog. Apoi ne-au luat la urinat la gard turcii: era să ne înecăm, așa temeinic au făcut-o. Demnitatea noastră consta în a ridica mereu gura zvîntată, iar ei reîncepeau: ne zvîntam gura la Călugăreni, ne-o umpleau iar la Războieni și așa mai departe, la nesfîrșit. Apoi ne-au luat la urină rușii, care timp de un secol și-au încrucișat jetul cu turcii, pe care, în cele din urmă, avînd o bășică a udului mai mare (de, bețiile…) i-au dovedit.
—H. R. Patapievici, Politice, ediția 1996, pag. 63
Cultura românilor:
Puturoşenia abisală a stătutului suflet românesc… spirocheta românească își urmează cursul pînă la erupția terțiară, subreptice, tropăind vesel într-un trup inconștient, pînă ce mintea va fi în sfîrşit scobită: inima devine piftie, iar creierul un amestec apos.”
—H. R. Patapievici, Politice, ediția 1996, pag. 49
Eu n-am nimic împotriva comentariile dumnealui, chiar dàcà le gasesc un pic piperate de când în când… Dar dàcà te gândesti astfel despre tara ta , concetateni tài, cà aici judecariile nu sunt despre o gascà politicà, ba a lui Iliescu, a lui Constantinescu, a lui Basescu, este o judecare care cuprinde o culturà, o civilizatie întreagà.. Prima întrebare: de ce n-ati emigrat dàcà acest popor era putea asa de tare? al douà întrebare: de ce ati aceptat un post de reprezentant al culturii romaneascà la nivel de secretar de Stat, plàtit cu banii publici creati prin munca acestuia popor de rahat, acestuia gunoi împutit?… În acest caz, trebuie sà construiascà o institutie private, o fundatie cu sponsori si meceni pentru a propovadui cultura cà và place, cum va place… Aici este contradictia esentialà la care nimeni print cei care và sustine n-a ridicat-o fiindcà nimeni nu vrea sà vadà situatia realà.”
Tot el, Claude Karnoouh, scrie în comentarii: „On peut lutter contre le nationalisme stupide sans pour autant injurier un peuple entier et une culture en sa totalité
sau „pour l’essentiel nous sommes toujours entre intellectuels 90% d’entre eux petits bourgeois apeurés et frileux (des lapins frisés comme disaient les résistants italiens en 1944), et 10% d’hommes lucides courageux, tant de droite que que de gauche, et surtout totalement désintéressés par l’argent et le tourisme culturel, et de l’autres les ouvriers et apparentés… payeurs d’impôts et producteurs de richesses pour entretenir ce que l’on appelle en roumain des “sinecuristi” et en français des parasites dont paie les hobbies….”

Trăim timpuri aiurea. Unii vorbim, scriem şi alţii fac. Vezi preşedinţia. Vezi justiţia. Fac ce vor, asta voiam să subliniez.

Acest articol a fost publicat în Aiureli, Literatură, Vorbe, vorbe, vorbe.... Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

3 răspunsuri la Copy/paste din presa online

  1. Dan zice:

    Tot lung, dar mulţumesc pentru brief-ul de presă. Nu l-am citit pe Patapievici, nu mi-a plăcut campania lui de marketing din momentul lansării sale publice. Îţi mai aminteşti de „căpitanul (sau maiorul) Soare” care îl urmărea / persecuta pe HRP? Bleah, da.

    Totuşi, eu nu m-aş încrede în comentariile unui anonim pe Internet şi aş verifica scrierile indicate acolo drept sursă. Puterea lui copy-paste e să propage nu doar citate înţelepte, ci şi tot soiul de neadevăruri.

    În rest… mi-e lehamite. Cred ca Patapieviciul din citatele acelea avea mai multă dreptate, dincolo de forma mizerabilă în care o spunea, decât Patapieviciul de azi. Papionul nu salvează nimic. Nici măcar aparenţele. Banii vorbesc!

    • vax-albina zice:

      Imi amintesc doar bancul cu Soare. Cand se scula, Ceausescu iesea in gradina, se intindea si spunea:”Buna dimineata, soare”. Iar soarele ii raspundea la binete. Pana in ziua cand dintr-o tufa s-a auzit alt raspuns:” Tov. Soare nu este azi de serviciu”

Lasă un răspuns

