Libertatea triunghiului dreptunghic în cerc. Aviz politicienilor.

Am oare libertatea unui triunghi dreptunghic înscris în cerc? Mai aiurea. Mă simt ca un punct îngrădit de reguli. Ale oamenilor şi ale firii. De ce pe un triunghi dreptunghic? Habar nu am. Poate fiindcă îmi plac lucrurile drepte.
Teoria matematică spune cam aşa: triunghiul dreptunghic înscris într-un cerc are întotdeauna ipotenuza ca diametru al cercului. Şi invers: dacă vrem să construim un triunghi care să aibă diametrul ca latură, întotdeauna acel trunghi va avea un unghi drept (90 grade) deci va fi un triunghi dreptunghic.
Practic: plimbând un punct pe circumferinţa unui cerc, el va forma, întotdeauna, un triunghi dreptunghic cu diametrul cercului. Îmi place siguranţa oferită de lucrurile ştiute. Îmi place acel „întotdeauna” din formularea de mai sus. E liniştitor.
Şi ca să mă reîntorc la filozofia mea de baltă, pot fi un punct pe cerc (cel al cunoştintelor mele, de exemplu), care împreună cu diametrul să facă mereu un triunghi drept, sau, când mă plictisesc de învârteală,  pot fi un punct care se plimbă pe o latură, în interiorul cercului. Libertatea e minimă şi e doar aparentă. Doar o consolare:  cercul poate fi mai mic sau mai mare.
Şi ca să mă dau rotundă, adaug un citat, perfect adevărat, din matematicianul şi filozoful Henri Poincarré: „Plus la science accroît le cercle de ses connaissances et plus grandit autour le cercle d’ombre„. Pe româneşte: cu cât ştim mai mult, cu atât ştim mai puţin adică: cu cât cercul cunoştinţelor e mai mare, cu atât tangenţa cu necunoscutul  (exteriorul cercului) s-a mărit.
P.S. Cu gândul sau cu vorba pot ieşi oricând din cerc. Mă pot preface. Cu fapta- nu. Aviz politicienilor care se amăgesc. Şi care îşi imaginează că ne mai amăgesc cu vorba. Cu fapta sunt pe cerc şi libertatea lor de a face ceva deosebit este limitată. Cercul lor e, sigur, vicios.

Acest articol a fost publicat în Aiureli, Vorbe, vorbe, vorbe... și etichetat , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

4 răspunsuri la Libertatea triunghiului dreptunghic în cerc. Aviz politicienilor.

  1. Serenity zice:

    Da, doamna matematician. Bravos ! 😉

  2. Mugur zice:

    La un mandat distanță, regăsesc aceeași mișcare, în cerc vicios.

Lasă un răspuns

