Să te ferească Dumnezeu când prinde mămăliga coajă

Am ajuns ca mama mea de care râdeam. După ce a ieşit la pensie s-a apucat să recitească doar poveşti. Acum o fac şi eu. Am recitit „Harap alb”, prima poveste şi prima piesă văzută de care îmi amintesc (Sibiu, 1954, regia Radu Stanca – cf. internetului).
Si mi-am reamintit că nimic nu este ce pare a fi:
– ursul nu e urs ci e doar un moşulică;
– prinţul nu e prinţ ci e slugă vicleană;
– sluga nu e slugă ci e prinţ viteaz;
– baba nu e babă ci e crăiasă .
Citindu-l pe Creangă m-a şocat un proverb pe care nu îl remarcasem în copilărie: „Să te ferească Dumnezeu când prinde mămăliga coajă.”
E un proverb pe care l-am simţit pe pielea mea.
El spune despre cei care incearcă să uite de unde-au plecat şi uneori reuşesc. Prind coajă.
Eşti politician plimbat pe la partide, cu gura mare şi cu conturi groase? Ai prins coajă.
Eşti ziarist subiectiv, fără scrupule dar cu pretenţii de om integru? Ai prins coajă.
Eşti copil crescut şi plecat din cuibul casei şi crezi ca ştii tot şi că părintii habar n-au de nimic? Ai prins coajă.
Eşti funcţionar agăţat de scaun, incompetent si depăşit profesional? Ai prins coajă.
Lista e lungă şi îl cuprinde şi pe profesorul care nu mai citeşte crezându-se pregătit şi pe medicul care a făcut facultatea de dragul titlului de doctor şi pe şoferul fără carnet şi pe piţipoanca studentă fără a trece pe la facultate şi pe cocălarul fără studii ajuns afacerist şi pe şefii de tot felul care nu se simt niciodată vinovaţi de haosul din jurul lor, pe toţi cei carora nu li se potriveşte locul în care s-au cocoţat. Au prins coajă.

Din pacate sub coajă e doar mămăligă. Care se-mpute. Simţiţi mirosul?

Acest articol a fost publicat în Literatură, Vorbe, vorbe, vorbe... și etichetat , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la Să te ferească Dumnezeu când prinde mămăliga coajă

  1. Pingback: Alb Harap - Referat de evaluare psiho-socială - 4psiho

Lasă un răspuns

