Dragă Moş Crăciun,

brad_2005îţi scriu şi eu o scrisoare ca să-ţi amintesc cum erai şi cum eram.
1. Sper că încă exişti. Dacă nu ai fi nu ţi-aş putea scrie, nu? Ce contează că atunci când eram mică mi-am propus să-ţi urmăresc paşii pe zăpada proaspătă, dar de frică am uitat. Ce contează că aveai papucii unchiului Binder, vecinul din curte? Doar papucii ţi i-am văzut căci eram sub masă şi nu am ieşit pentru poezia cerută.
2. Sper că exişti şi pentru visele altor copii. Iar îmi amintesc o întâmplare. Pe vremuri, pe când băieţelul meu era mic, cuminte, curios şi mămos am avut cu el o discuţie despre existenţa lui Dumnezeu. I-am explicat eu, tânără şi neliniştită, cum că tata-moşu şi mamaia spun că există Dumnezeu, că trebuie să credem în el, că el ne ajută şi ne păzeşte, bla, bla. I-am spus apoi că buni şi bunelu spun că nu există Dumnezeu, că trebuie să avem singuri grijă de noi şi că suntem responsabili de ceea ce facem, bla, bla. Am aşteptat cu interes concluzia copilului care cugeta adânc. A fost aceasta: dacă nu există Dumnezeu atunci nu există nici Moş Crăciun. M-a blocat. Nu am avut atunci curajul să continui discuţia. Fata, în schimb, făcea febră de emoţie la fiecare zi de Crăciun. Abia acum mi-a spus că moşul nu i-a adus niciodată ceea ce-şi dorea şi că nu-l iubeşte. Cu lipsuri, moşu’. Cam sărac şi cinstit, deh…
3. Îmi amintesc şi că aveam bilete la circ în ziua de Moş Ajun. Ani în şir. Iar când ne întorceam, găseam pomul împodobit şi cadourile sub brad. Încerc să uit marile manevre pe care le făceam pentru a reuşi să pregătim venirea moşului. Nu existau pomi de plastic, instalaţiile luminoase erau grosolane, foloseam lumânări prinse în clipsuri şi artificii care se agăţau de ramuri. Plus că mobilizam copiii să participe şi strângeam capacele de staniol de la sticlele de lapte ca să  construim un fel de steluţe multistrat. Voi vă mai amintiţi?
4. Cadourile erau desfăcute doar după ce colindam şi pentru asta făceam repetiţii cum începea postul Crăciunului (pe care nu-l ţineam, recunosc).
5. Nu mergeam la biserică, dar puneam colinde la pick-up. Dacă data de 25 era zi lucrătoare mergeam voioşi la muncă şi fiecare aducea ceva bun de-acasă căci comerţul era nul. Chiar dacă ziua de Crăciun cădea în zi de duminică, tot ne chemau să facem prezenţa şi să ne facem că muncim, nu cumva să ne adunăm cu pretextul sărbătorilor. Eu luam absenţă nemotivată căci refuzam să-mi las copiii singuri acasă şi aveam parte de ceva muştruluială degeaba şi de tăierea unei zile din salariu.
6. Acum, Moş Crăciune, ai devenit subiect de tabloide şi de emisiuni TV. Eşti o vedetă pentru zeul Audienţei ca să nu zic vorba aia urâtă – rating. E o abundenţă de moşi cu bărbi şi de saci de cadouri care mă enervează. Se pare că avem nevoie de zile speciale pentru a descoperi că putem fi mai buni. Aflăm zilele astea şi despre tot felul de obiceiuri locale, superstiţii şi controverse privind originea ta şi a sărbătorii. Oare ţie iţi place coborârea spiritului în kitsch? Ortodocşii se supără că eşti celebrat în exces în ziua de naştere a Mântuitorului iar păgânii se bucură că sărbătoarea a devenit extrem de comercială. De fapt stomacul a devenit noul sărbătorit. Pardon, Moş Stomac. Ca orice moş se va resimţi după zilele de îmbuibare.
Dragă moş Crăciun,
Anul trecut ţi-am făcut şi brad (vezi aici) şi ţi-am transcris şi nişte colinde (vezi aici). Anul ăsta nu te mai aştept să vii. E primul an în care nu am cumpărat şi nu aştept cadouri. Am îmbătrânit. Degeaba. Să mergi totuşi la prietenii mei şi ajută-i să petreacă sărbatorile cu suflet bun şi în casa plină de cei dragi.
Ca un ardelean care ţine minte, o să adaug doar cântecul pe care îl cântam în copilărie. Pe celelalte colinde, cele ortodoxe, le veţi asculta până la saturaţie prin media.

Crăciun fericit, fiecăruia aşa cum îl doreşte.

Acest articol a fost publicat în Vorbe, vorbe, vorbe.... Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

17 răspunsuri la Dragă Moş Crăciun,

  1. Chiar şi citind, ori de câte ori timpul ne permite, blogurile ce ne sunt dragi şi apropiate sufletelor noastre, nu poţi niciodată să ştii ce anume şi-a aşternut pe foaia cu dorinţe pentru 2013 cel/cea care se află “în spatele” cuvintelor frumoase şi a gândurilor bune împărtăşite. De aceea pare o misiune practic imposibilă să „personalizezi” un mesaj de sărbători, să cauţi să exprimi în cuvinte potrivite wish-list-ului fiecăruia ceea ce anume doreşti să transmiţi pentru noul an. Iar de mesaje „tip” ce tind a „păcătui” prin a transmite urări seci, comune, lipsite parcă de suflet şi căldură, n-am vrea să „abuzăm” pentru că am dori să simţiţi căldura şi gândurile bune pe care încercăm să le transmitem.
    Aşa că o să spunem simplu : sărbători cu bine şi un an mai bun ! Şi multă, multă sănătate !

  2. dongabone zice:

    Sarbatori fericite! Si multumesc ca ma pui la treaba: voiam sa fac un comentariu amplu la tine, dar mai bine il transform intr-un articol. Il bag mai pe seara 🙂

  3. Pingback: Data exacta a mortii colindului in Romania: 24 Decembrie 1989 « Dongabone

  4. Serenity zice:

    Am sa-ti spun de azi incolo „sora Grimm”, ca tare frumos le mai zici. 🙂 De lumanarile cu clips imi amitesc si eu, ca si de instalatia (chinezeasca) de stelute care clipeau. Nu mai spun de capacele de la sticlele de lapte, se taiau in cateva directii si se infasurau spre interior, ca sa formeze stele de 5 sau 6 colturi. M-a distrat remarca ta cu papucii vecinului, mi-am amintit ca i-am stresat pe ai mei cand, pe cand aveam vreo 4 ani, s-a imbracat tata in Mos iar eu n-am avut altceva de zis decat ca „ala e capotul lu’ mama”, aratand spre haina de dedesubt, peste care pusese degeaba inca niste chestii derutante, plus o barba din vata. Mai si mirosea a tutun, adica tata intreg :). Puteam sa jur ca e el pe dedesubt, dar o indoiala tot am avut si am spus cuminte poezia de rigoare. Eh…. amintiri din alta viata. 🙂

  5. abisurile zice:

    Sarbatori fericite si caldura in suflet ! Exista clipe si momente, toate trec asa ca de ce n-am profita de ele ?

  6. Pingback: Și? | Jurnal de fraieră

Lasă un comentariu